Мета: актуалізувати
та поглибити знання учнів про рідний край: славне історичне минуле , державні
та народні символи , Конституцію , визначних українців та героїв минулого та
сучасності ; розвивати зв’язне мовлення , пам'ять , увагу , логічне мислення ;
виховувати шанобливе ставлення до державної символіки , культурного та
історичного минулого , повагу до героїв України , толерантне ставлення до представників
національних меншин ; сприяти формуванню в кожної дитини усвідомлення себе частинкою
великого народу , розуміння важливості панування миру і злагоди в державі .
Обладнання : « намистинки » , географічна карта України ,
зображення державних та народних символів , Конституція , О. М. Бєліков «
Перлини України » , О. Субтельний « Історія України » , портрети відомих
українців , героїв Небесної сотні , учасників АТО , лампадка , комп’ютер .
(Класна кімната прикрашена
синіми та жовтими кульками , на столі – вишита скатертина і букет калини , на
дошці записано тему уроку та епіграф , учитель та учні вдягнені у вишиванки)
Хід уроку
Ненька
наша Україна !
Мова рідна , рідний спів !
Це земля свята , єдина
Наших прадідів-батьків !
М. Щербак
1. Організаційний етап
Учні розташовуються в класній
кімнаті.
( Звучить пісня про Україну )
Учитель: Доброго дня!
Сьогодні свято завітало в школу,
- 1 -
Бо перше вересня, і пролунав
дзвінок.
Змужнілі, сонцем зласкані улітку,
Ми розпочнемо Перший наш урок.
·
Технологія « Асоціативний кущ »
-
Що таке Україна ?
* Розгляд ілюстрованої книги О. М. Бєлікова « Перлини України »
Діти , якщо наша
держава називається Україна , а ми тут живемо , то як ми можемо себе назвати ?
( українці )
- 2 -
Учні читають вірші напам’ять :
УКРАЇНЕЦЬ
Українець я
маленький , Україна – край рідненький .
Вірний син
я свого роду – українського народу .
Все , що
рідне , я кохаю, всім , хто рідний , помагаю .
Своє ціню ,
свого вчуся і до рідного горнуся .
Знай і ти
своє любити , спомагати і цінити ;
Знай , що
найчесніше діло : свого боронити сміло .
УКРАЇНКА
Українка я
маленька, Україна моя ненька,
В неї щира
я дитина , добра , люба та єдина .
Вірна я
дочка народу, славна з козацького роду ;
Щиро я свій
край кохаю , роду іншого не знаю .
Так я
завжди буду жити , рідний край буду любити ,
Українцям
помагати , бо Вкраїна моя мати !
Погляньте на карту України. На ній позначено
кордони української землі.
Україна – одна з
найбільших держав у Європі . На півдні нашу державу омива -
ють теплі моря –
Чорне й Азовське , є в нас чудові гори – Карпати і Кримські . Простір землі,
заселений українським народом великий . Щоб його перетнути , потрібно пішки йти
із заходу на схід 90 днів, долаючи щодня по 30 км .
Діти , усі ми
сьогодні одягнені у вишиванки – це давній одяг українців . Дів-чата та жінки до
вишиванок одягали ще і намисто , яке я теж хотіла одягнути , але дуже поспішала
– ненароком потягнула – і всі намистинки розлетілися . Я швиденько їх зібрала і
побігла до вас на урок . Може ви допоможете мені скла-сти ці намистинки в
намисто і водночас пригадаємо усе , що ми знаємо про Ук -раїну ?
-
3 –
3. Поглиблення знань учнів про Україну (
складання « намиста » ) :
1- ша « намистинка » - Давня Україна
Для кожного з
нас перш за все Україна – це земля
наших предків. І починається
вона зі своєї родини , з рідної домівки,
де ви народилися та живете , і вас
огортають любов’ю та турботою найрідніші у
світі люди . Давня назва України – Київська Русь , найвідоміші київські
князі – Володимир (прийняв християнство ) , Ярослав Мудрий ( розбудовував
країну , за часів його князювання Київська Русь була однією з наймогутніших у
Європі ) .
·
Виконання пісні « Україна » ( авторська )
2- га « намистинка » - Державні символи України
Кожна держава має три найголовніших
символи: Гімн, Прапор та Герб. Є такі символи і у нашої держави.
Державний
Гімн –це урочиста пісня , що представляє Вітчизну, історичні події та
героїв . Державним Гімном України є пісня «Ще не вмерла Україна» , слова Павла
Чубинського, музика Михайла Вербицького . Кожен українець по-винен знати і виконувати г імн своєї держави . При його звучанні ми повинні стояти струнко –
цим ми виявляємо свою повагу до держави
і народу .
Запам’ятайте , Гімн співають і слухають стоячи .
Державний
Прапор
Синьо-жовтий
прапор маєм ‒ синє небо, жовте жито. Чисте небо – символ миру та пшеничне поле
– символ достатку.
З давніх часів в усіх народів прапор вважався
святинею . Прапори брали упоходи , вивішували на фортецях та замках ,
зображували на гербах .
Прапор свій
оберігаєм .
Він є в
кожної держави .
Це для всіх
– ознака сили,
Це для всіх
– ознака слави.
- 4 -
23 серпня в Україні щорічно відзначають День
Державного Прапора.
Державний Герб
Наш герб – тризуб – один із найдавніших знаків , які
дійшли до наших днів . Це знак влади вождів слов’янських племен і Княжої
Держави Воло-димира Великого .
Існує багато думок щодо його походження .
Одні вчені вважають , що тризуб – це об’єднання природних стихій – повітря ,
води і землі . Інші вважають , що це знаряддя праці , яким користувалися
землероби і мисли-вці . Малювали його на будинках , щоб уберегтися від злих духів .
Став незалежним наш народ , про це він мріяв здавна .
І пригадали ми свій герб – князівський знак державний .
3- тя « намистинка » - Народні символи України
-
Які народні символи ви знаєте ? ( Верба , калина ,
українська мова , вишивки , писанки … )
-
-
А зараз ми з вами відвідаємо віртуальний Музей Писанкового Розпису , який знаходиться в місті
Коломия .
4- та « намистинка » - Фізкультхвилинка
Козачок
Сплески два
і три притопи , на носок , на каблучок .
Руку вліво
, руку вправо , ми танцюєм козачок .
Раз –
присядем , два – присядем, настрій гарний .
Покружляли
, повертілись і тихесенько всі всілись .
- 5 -
5-
та « намистинка » - День Незалежності України . Конституція України
Щорічно 24
серпня в нашій країні відзначається загальнодержавне українське свято – День незалежності України . Дата
вибрана не випадково. Справа в то-му, що цього дня у 1991 році був прийнятий Акт проголошення незалежності України. Цей
момент прийнято вважати датою утворення України в сучасному вигляді.
В кожній країні є правила, за якими
живуть всі її мешканці. Ці правила на-зиваються "законами". Законів
багато, та серед них є найголовніший, що зветь-ся словом
"Конституція". Якщо цього головного закону не дотримуватися, то в
країні не буде порядку. Тому виконувати Конституцію повинні всі-всі мешкан-ці
країни.
Наша Україна теж має свою Конституцію ( прийнято 28 червня 1996 року
) - закон, в якому записано всі
права українців. Це право на життя, право на житло, право на працю, право на
відпочинок, право на лікування та багато-багато ін -ших прав. Записано в
Конституції і наші обов’язки. Наприклад, обов’язок захи-щати свою Батьківщину,
обов’язок берегти природу, обов’язок виконувати ви -моги Конституції та інші.
Важко було б уявити наше життя, якби не було Конституції! Всюди би панува-ли
безлад та негаразди. Отже, Конституція України є дуже важливою для всіх нас.
6 - та «
намистинка » - Видатні українці
( Короткі повідомлення про князів Володимира
та Ярослава Мудрого , Роксо - лану (
Настю Лісовську ) , Тараса Шевченка , Соломію Крушельницьку , Кате -рину
Білокур , Ліну Костенко , братів Кличко , Андрія Шевченка , Джамалу ) .
7 - ма «
намистинка » - Герої України
( Козаки , вояки УПА , ветерани Великої
Вітчизняної війни ( Корнелій Лег -кий ) , герої Небесної Сотні ( Назар Войтович
, Устим Голоднюк ) , учасники бойових дій , АТО ( Олександр Філь ) ) .
* Вшанування пам’яті
загиблих героїв України хвилиною мовчання ( горить лампадка ) .
- 6 -
4. Підсумок уроку
* Технологія «
незакінчене речення » :
Для мене
Батьківщина – це…
Я маю право…
Моїми обов’язками є…
Любити свій рідний край означає…
Я можу зробити для моєї Батьківщини…
* Складання символічного « намиста » « Ми , діти твої , Україно »
( « намистинки »
- українці , « намисто » - Україна . )
·
« Чорна гречка ,
білі кінці »
( Всі стають в коло і
виконують пісню-танок )
1. Чорна гречка ,
білі кінці , ( 2р. )
збираймося українці
. ( 2р. )
2. Тримаймося
за рученьки , ( 2р. )
українці молоденькі . ( 2р. )
3. Як не будем
ся тримати , ( 2р. )
то будуть ся з нас сміяти . ( 2р. )
4. А як будем
ся тримати , ( 2р. )
то будуть нас поважати .
(2р. )
·
Покладання квітів до сільського пам’ятника « Матерям , які виховали синів і
дочок , героїв України »
- 7 -
Список використаних джерел
1. Концепція національно-патріотичного виховання
дітей та молоді , затверджена наказом МОН України від 16.06. 2015 р. № 641
2. Конституція України : Прийнята на п’ятій сесії
Верховної Ради України 28 червня 1996 р . – К . :Пресса України , 1997 . – 80
с.
3. Україна над усе : збірник . Вип . 2 / упоряд.
І. Зелена , Р . Крамар . – Тернопіль : МП «Чумацький шлях » , 1991 . – 64 с.
4. Бєліков О. М. Перлини України / О. М. Бєліков
. – Харків : Клуб сімейного дозвілля ,
2014 . – 207с.
5. Фізкультхвилинки у початковій школі . 2-ге вид
., зі змін . та доповн . / упор .: Т. В. Решетуха , Т. Б. Ухіна , О. В. Лабащук
. – Тернопіль : Мандрівець , 2007 . – 128 с .
6. Дубіч Т. А. Нестандартні виховні заходи. 2
клас : На допомогу класному керівнику. / Т. А. Дубіч . – Тернопіль : Навчальна
книга – Богдан , 2011 . – 64 с .
7. Дубіч Т. А. Нестандартні виховні заходи. 3
клас : на допомогу класному керівнику. / Т. А. Дубіч , В. В. Дубіч . – Тернопіль : Навчальна книга – Богдан , 2012
. – 64 с .
8. Музей Писанкового Розпису : віртуальний музей
[ Електронний ресурс ] . – Режим доступу : http://hutsul.museum/pysanka/exposition/vsrtual (дата звернення: 11.
06. 2017).
9. Бойченко Л.О.
Державні символи України. Калина – символ українців: [Бесіди під час вихов.
годин ] / Л.О. Бойченко // Позаклас. час. – 2001. – Серп.(№ 29). – С. 2-4.
10. Дітям про державну
та народну символіку України / Упоряд. Л. М.Римар. – Х.: Вид. гр. „Основа”,
2004. – 96 с.
Немає коментарів:
Дописати коментар