неділя, 12 травня 2019 р.

Ми , діти твої , Україно



Мета: актуалізувати та поглибити знання учнів про рідний край: славне історичне минуле , державні та народні символи , Конституцію , визначних українців та героїв минулого та сучасності ; розвивати зв’язне мовлення , пам'ять , увагу , логічне мислення ; виховувати шанобливе ставлення до державної символіки , культурного та історичного минулого , повагу до героїв України , толерантне ставлення до представників національних меншин ; сприяти формуванню в  кожної дитини усвідомлення себе частинкою великого народу , розуміння важливості панування миру і злагоди в державі .
Обладнання : « намистинки » , географічна карта України , зображення державних та народних символів , Конституція , О. М. Бєліков « Перлини України » , О. Субтельний « Історія України » , портрети відомих українців , героїв Небесної сотні , учасників АТО , лампадка , комп’ютер .
(Класна кімната прикрашена синіми та жовтими кульками , на столі – вишита скатертина і букет калини , на дошці записано тему уроку та епіграф , учитель та учні вдягнені у вишиванки)



                                                      Хід уроку
Ненька наша Україна !
Мова рідна , рідний спів !
Це земля свята , єдина
Наших прадідів-батьків !

М. Щербак
1.      Організаційний етап
          Учні розташовуються в класній кімнаті.
            ( Звучить пісня про Україну )
2.      Мотивація навчально-виховної діяльності учнів. Оголошення теми уроку.
           Учитель: Доброго дня!
           Сьогодні свято завітало в школу,
                                                      - 1 -
           Бо перше вересня, і пролунав дзвінок.
           Змужнілі, сонцем зласкані улітку,
           Ми розпочнемо Перший наш урок.

·        Технологія « Асоціативний кущ » 
-         Що таке Україна ?

* Розгляд ілюстрованої книги О. М. Бєлікова « Перлини України »
        Діти , якщо наша держава називається Україна , а ми тут живемо , то як ми можемо себе назвати ? ( українці )
                                                              - 2 -

       Учні читають вірші напам’ять :

                               УКРАЇНЕЦЬ
Українець я маленький , Україна – край рідненький .
Вірний син я свого роду – українського народу .
Все , що рідне , я кохаю, всім , хто рідний , помагаю .
Своє ціню , свого вчуся і до рідного горнуся .
Знай і ти своє любити , спомагати і цінити ;
Знай , що найчесніше діло : свого боронити сміло .
                                  УКРАЇНКА
Українка я маленька, Україна моя ненька,
В неї щира я дитина , добра , люба та єдина .
Вірна я дочка народу, славна з козацького роду ;
Щиро я свій край кохаю , роду іншого не знаю .
Так я завжди буду жити , рідний край буду любити ,
Українцям помагати , бо Вкраїна моя мати !
          Погляньте на карту України. На ній позначено кордони української землі.
Україна – одна з найбільших держав у Європі . На півдні нашу державу омива -
ють теплі моря – Чорне й Азовське , є в нас чудові гори – Карпати і Кримські . Простір землі, заселений українським народом великий . Щоб його перетнути , потрібно пішки йти із заходу на схід 90 днів, долаючи щодня по 30 км.
       Діти , усі ми сьогодні одягнені у вишиванки – це давній одяг українців . Дів-чата та жінки до вишиванок одягали ще і намисто , яке я теж хотіла одягнути , але дуже поспішала – ненароком потягнула – і всі намистинки розлетілися . Я швиденько їх зібрала і побігла до вас на урок . Може ви допоможете мені скла-сти ці намистинки в намисто і водночас пригадаємо усе , що ми знаємо про Ук -раїну ?  
                                                                        - 3 –

  3.  Поглиблення знань учнів про Україну ( складання « намиста » ) :

  1- ша « намистинка » -  Давня Україна                                                                                                                          
         Для  кожного  з  нас  перш  за  все  Україна – це  земля  наших  предків.  І     починається  вона  зі  своєї  родини ,  з рідної  домівки,  де  ви  народилися  та  живете ,  і  вас  огортають  любов’ю  та  турботою  найрідніші  у  світі  люди . Давня назва України – Київська Русь , найвідоміші київські князі – Володимир (прийняв християнство ) , Ярослав Мудрий ( розбудовував країну , за часів його князювання Київська Русь була однією з наймогутніших у Європі ) .
·        Виконання пісні « Україна » ( авторська )

   2- га « намистинка » -  Державні символи України                                                                                                                          
    Кожна держава має три найголовніших символи: Гімн, Прапор та Герб. Є такі символи і у нашої держави.
     Державний Гімн –це урочиста пісня , що представляє Вітчизну, історичні події та героїв . Державним Гімном України є пісня «Ще не вмерла Україна» , слова Павла Чубинського, музика Михайла Вербицького . Кожен українець по-винен  знати і виконувати г імн своєї держави .  При його звучанні ми повинні стояти струнко – цим ми виявляємо свою повагу  до держави і народу .
                      Запам’ятайте , Гімн співають і слухають стоячи .
   Державний Прапор
Синьо-жовтий прапор маєм ‒ синє небо, жовте жито. Чисте небо – символ миру та пшеничне поле – символ достатку.
     З давніх часів в усіх народів прапор вважався святинею . Прапори брали упоходи , вивішували на фортецях та замках , зображували на гербах .
Прапор свій оберігаєм  .
Він є в кожної держави .
Це для всіх – ознака сили,
Це для всіх – ознака слави.
                                                          - 4 -
  23 серпня в Україні щорічно відзначають День Державного Прапора.  

         Державний Герб
  Наш герб – тризуб – один із найдавніших знаків , які дійшли до наших днів . Це знак влади вождів слов’янських племен і Княжої Держави  Воло-димира Великого .
    Існує багато думок щодо його походження . Одні вчені вважають , що тризуб – це об’єднання природних стихій – повітря , води і землі . Інші вважають , що це знаряддя праці , яким користувалися землероби і мисли-вці . Малювали його на будинках ,  щоб уберегтися від злих духів .
   Став незалежним наш народ , про це він мріяв здавна .
   І пригадали ми свій герб – князівський знак державний .

 3- тя « намистинка » -  Народні символи України
-         Які народні символи ви знаєте ? ( Верба , калина , українська мова , вишивки , писанки … )
-          
-         А зараз ми з вами відвідаємо віртуальний Музей Писанкового Розпису , який знаходиться в місті Коломия .
                ( Подорож віртуальним музеєм ·  Музей Писанкового Розпису. )

4- та « намистинка » - Фізкультхвилинка

                                  Козачок
Сплески два і три притопи , на носок , на каблучок .
Руку вліво , руку вправо , ми танцюєм козачок .
Раз – присядем , два – присядем, настрій гарний .
Покружляли , повертілись і тихесенько всі всілись .
                                                   - 5 -

  5- та « намистинка » - День Незалежності України . Конституція України
   Щорічно 24 серпня в нашій країні відзначається загальнодержавне українське свято – День незалежності України . Дата вибрана не випадково. Справа в то-му, що цього дня у 1991 році був прийнятий Акт проголошення незалежності України. Цей момент прийнято вважати датою утворення України в сучасному вигляді.
         В кожній країні є правила, за якими живуть всі її мешканці. Ці правила на-зиваються "законами". Законів багато, та серед них є найголовніший, що зветь-ся словом "Конституція". Якщо цього головного закону не дотримуватися, то в країні не буде порядку. Тому виконувати Конституцію повинні всі-всі мешкан-ці країни.

Наша Україна теж має свою Конституцію ( прийнято 28 червня 1996 року )  - закон, в якому записано всі права українців. Це право на життя, право на житло, право на працю, право на відпочинок, право на лікування та багато-багато ін -ших прав. Записано в Конституції і наші обов’язки. Наприклад, обов’язок захи-щати свою Батьківщину, обов’язок берегти природу, обов’язок виконувати ви -моги Конституції та інші. 



  Важко було б уявити наше життя, якби не було Конституції! Всюди би панува-ли безлад та негаразди. Отже, Конституція України є дуже важливою для всіх нас.

  6 - та « намистинка » - Видатні українці
 ( Короткі повідомлення про князів Володимира та Ярослава Мудрого , Роксо -     лану ( Настю Лісовську ) , Тараса Шевченка , Соломію Крушельницьку , Кате -рину Білокур , Ліну Костенко , братів Кличко , Андрія Шевченка , Джамалу ) .

  7 - ма « намистинка » - Герої України
      ( Козаки , вояки УПА , ветерани Великої Вітчизняної війни ( Корнелій Лег -кий ) , герої Небесної Сотні ( Назар Войтович , Устим Голоднюк ) , учасники бойових дій , АТО ( Олександр Філь ) ) .
   * Вшанування пам’яті загиблих героїв України хвилиною мовчання ( горить лампадка ) .
                                                                - 6 -
   4.  Підсумок уроку  
 * Технологія « незакінчене речення » :
Для мене Батьківщина – це…
Я маю право…
Моїми обов’язками є…
Любити свій рідний край означає…
Я можу зробити для моєї Батьківщини…
     * Складання символічного « намиста » « Ми , діти твої , Україно »
                 ( « намистинки » - українці , « намисто  » - Україна . )
·        « Чорна гречка , білі кінці »
( Всі стають в коло і виконують пісню-танок )
       1.  Чорна гречка ,
            білі кінці , ( 2р. )
             збираймося українці . ( 2р. )
2.     Тримаймося
     за рученьки ,  ( 2р. )
     українці молоденькі . ( 2р. )
3.     Як не будем
ся тримати , ( 2р. )
то будуть ся з  нас сміяти . ( 2р. )
4.     А як будем
ся тримати , ( 2р. )
то будуть нас поважати . (2р. )
·        Покладання квітів до сільського  пам’ятника « Матерям , які виховали синів і дочок , героїв України »
                                                       - 7 -


                                        Список використаних джерел 

1.     Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді , затверджена наказом МОН України від 16.06. 2015 р. № 641

2.      Конституція України : Прийнята на п’ятій сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 р . – К . :Пресса України , 1997 . – 80 с.

3.     Україна над усе : збірник . Вип . 2 / упоряд. І. Зелена , Р . Крамар . – Тернопіль : МП «Чумацький шлях » , 1991 . – 64 с.

4.     Бєліков О. М. Перлини України / О. М. Бєліков . – Харків : Клуб сімейного  дозвілля , 2014 . – 207с.

5.     Фізкультхвилинки у початковій школі . 2-ге вид ., зі змін . та доповн . / упор .: Т. В. Решетуха , Т. Б. Ухіна , О. В. Лабащук . – Тернопіль : Мандрівець , 2007 . – 128 с .

6.     Дубіч Т. А. Нестандартні виховні заходи. 2 клас : На допомогу класному керівнику. / Т. А. Дубіч . – Тернопіль : Навчальна книга – Богдан , 2011 . – 64 с .

7.     Дубіч Т. А. Нестандартні виховні заходи. 3 клас : на допомогу класному керівнику. / Т. А. Дубіч , В. В. Дубіч .  – Тернопіль : Навчальна книга – Богдан , 2012 . – 64 с .

8.     Музей Писанкового Розпису : віртуальний музей [ Електронний ресурс ] . – Режим доступу : http://hutsul.museum/pysanka/exposition/vsrtual  (дата звернення: 11. 06. 2017).

9.     Бойченко Л.О. Державні символи України. Калина – символ українців: [Бесіди під час вихов. годин ] / Л.О. Бойченко // Позаклас. час. – 2001. – Серп.(№ 29). – С. 2-4.

10.  Дітям про державну та народну символіку України / Упоряд. Л. М.Римар. – Х.: Вид. гр. „Основа”, 2004. – 96 с.




Немає коментарів:

Дописати коментар