середа, 8 травня 2019 р.

Поважаю європейські цінності – будую сучасну Україну! (урок-спілкування для учнів 5-9 класів)


                                                                            
Назаренко Валентина Олексіївна,
                                                                    учитель української мови і літератури
                                                                    Чернігівського колегіуму №11
                                                                    Чернігівської міської ради
                                                                    Чернігівської області

Поважаю європейські цінності – будую сучасну Україну!
                    (урок-спілкування для учнів 5-9 класів)

Мета: поглибити знання про європейські цінності та символи; сприяти усвідомленню учнями місця України серед інших країн, особливо Європи, допомогти зрозуміти важливість Європейського об'єднання, приналежність України до європейської сім’ї народів, акцентувати увагу на необхідності розширення знань про Україну як члена Євросоюзу, сприяти формуванню нового європейського світогляду учнів, розвивати навички творчого мислення шляхом їхнього включення в полеміку, формувати моральні пріоритети, які визначають людину найвищою цінністю.
Обладнання: Державний Прапор України, Державний Гімн України, Прапор Євросоюзу, мапи Європи та України, необхідні матеріали для проведення ігор і вправ, аудіо- та відеофайли.
                                                       
                                          Епіграф
                                                                                Виховай у собі людську душу.
                                                                                                       В.Сухомлинський
                                                           Перебіг уроку   
Учитель. Сьогодні ми з вами поговоримо про європейські цінності, які необхідні для побудови сучасної України. Щоб наш урок пройшов в атмосфері комфорту й піднесеного настрою, ми його почнемо з побажань одне одному.
                                     (Учні звертаються один до одного).
       Я хочу дізнатися, що було приємніше – висловлювати чи чути добрі побажання?
     Обмін між людьми добрими побажаннями, взаємоповага, ввічливість – складові умови культури гідності. Тож темою сьогоднішнього уроку є «Поважаю європейські цінності – будую сучасну Україну!». Ми поговоримо про європейські цінності, які необхідні для побудови нової держави, квітучої європейської України, спробуємо визначити основні принципи, засновані на духовній, моральній та історичній спадщині Європи.
     Епіграфом слугуватимуть слова відомого педагога В.Сухомлинського: « Виховай у собі людську душу».
     Є така тонка і ніжна, сильна і мужня, недоторкана й незламна річ – гідність людської особистості. Ще І.Д.Бех сказав: «Людина культури гідності – це самодостатня особистість. Воля такої людини вільна від спотворень залежністю від інших та їхніх намірів, вона цілісна й незалежна».
     Наша країна чверть століття як здобула незалежність, за географічним положенням є центром Європи, але лише 11 червня 2017 року стала повноправним членом ЄС.
     Велич держави залежить не лише від економічних і політичних досягнень, а й від моральних якостей суспільства. «Гідність держави зрештою залежить від гідності особистостей, які її створюють», - писав Дж.Міль. Тільки справжня людина зможе досягти довершеності.
     Сьогодні ми поговоримо про європейські цінності, про ті моральні засади, які об’єднують громадян країн ЄС.
     Символом довершеності для ЄС є його прапор, на блакитному тлі якого зображено коло з 12 золотих зірок. У різних традиціях «12» є символічним числом, що означає абсолютну досконалість. Також це й кількість місяців у році, і кількість цифр на циферблаті годинника, а коло є символом єдності.
     Принципи, яких дотримуються держави ЄС, засновані на духовній, моральній та історичній спадщині Європи. Ключовим об’єктом є людська особистість, а основною цінність є людська гідність, точніше  - повага до гідності.
     Ми з піднятою головою, достойно, українцями, ідемо у світ і раді з того, що маємо свою, свою мову й горді за героїв Революції Гідності. Віримо, що перед нами розкриються нові можливості, що доля нашого народу буде міцно пов’язана з Європою, бо ми – героїчна нація, бо ми – серце нації, ми маємо своїх велетнів духу, услухаємося в заповіти Кобзаря, чарівне й чуттєве слово Лесі Українки, крицеву мужність Івана Франка, неперевершеність духовної краси Ліни Костенко. Ми впевнено йдемо до мети.
Я всім серцем люблю Україну свою,
 Про майбутнє ми дбаєм щоднини.
А в Європу усім ми народом йдемо,
Щоб було якнайкраще людині.
І сьогодні настав вже омріяний час: 
Незалежна – бо наша Вкраїна.
Із тризубом і гімном у Євросоюз 
Іде наша земля – Україна!

Є багато країн на землі.
В них – озера, річки і долини.
Є країни великі й малі,
Та найкраща завжди Батьківщина.

     Існує чудова легенда про виникнення української землі.
                          «Легенда  про  виникнення  української  землі»
     Багато  планет,  різних  і  таких  не  схожих  одна  на  одну,  породив  наш  Творець.  Але  якось  набрав  Творець  пригорщу  родючих  ґрунтів  і  голубих  вод  та  й  кинув  чудодійний  дар  на  планету,  що  пролітала  поблизу.  За  мить  ця  планета  ожила  і  заграла  всіма  барвами.
     Минуло  багато  часу,  і  вирішив  Творець  провідати  ту  планету.  Дістав  він  і  Божої  скрині  мішок  і  склав  у  нього  весь  свій  скарб:  золото  і  срібло,  діаманти  і  кришталь,  руду  і  сіль,  вугілля  і  граніт…  Кинув  свій  мішок  у  напрямку  планети,  яку  щойно  нарік  Землею.
     Розв’язався  мішок  із  скарбом,  і  почали  висипатися  з  нього  Божі  дари  на  планету.  І  найбільше  їх  насипалося  на  слов’янську  землю.  Минули  тисячі  років.  Якось  зібрався  Творець  поглянути  на  цю  маленьку  планету.  Облетів  довкола  неї  й  побачив  дивовижний  куточок, краще  від  якого  не  було  на  всій Землі.  І  вигукнув Господь:  «Це  справжній  рай!»
     Ступив  Він  на  казкову  землю,  яка  так  припала  йому  до  душі,  й  нарік її  Україною.  Адже  у  цій  назві  було  слово  «рай».  Ось  так  і  виникла  українська  земля,  яку  сам  Творець  хотів  би  мати  за  рай. «Україна – рідний край».
 Гарна назва «Україна»:
сенс значний в собі таїть.
«У» — то урожай в країні,
«К» — то Київ, що стоїть.
«Р» — рівнини під степами,
«А» — то армія міцна,
«Ї» сховалась за лісами,
«Н» — то ненька дорога.
«А» — то аґрус, абрикоси,
І акація струнка,
Що розпустить свої коси,
Коли прийде вже весна.

     Весна…Пора зародження й розквіту, зустрічі з новим, невідомим, незвичним і загадковим.
     Однією з вагомих цінностей ЄС є свобода, свобода кожної особистості й захист її прав. Це дотримання й виконання законів. Цю думку підтверджують слова Гегеля: «Людина виховується для свободи». Дуже важливо мати свободу не лише в думках, а й у діях.
                                      Гра «Зіронька до зіроньки».
     На блакитному ватмані закріпити 12 золотих зірочок, на кожній із яких записати свободи, які б учні хотіли мати, будучи членом сім’ї європейських народів.
(Підбиття підсумків гри).
     Тільки висловлюючи свої думки, можна заявляти про себе, доводити своє право на власні міркування. І навіть якщо ваша думка відрізняється від суджень інших людей, вона все одно має право на існування. Із цим погоджується й Вольтер: «Я не згоден з тим, що ви говорите, проте буду до останньої краплини крові захищати ваше право висловлювати свою думку».
      Наступною європейською цінністю є рівність. Рівні умови для всіх, хто бажає, незалежно від статі, віку, національності та віросповідання, вільно навчатися, працювати. Це повага до прав людини – право на життя, здоров’я, освіту, право обирати релігію й мову спілкування. Така рівність сприяє розвиткові, тільки в такому суспільстві можуть здійснитись найзаповітніші мрії.
     Корифей українського кінематографу, наш знаменитий земляк О.Довженко писав: «Ті держави здатні стати великими, у яких великі малі люди».
Як ви розумієте цей вислів? Яких людей має на увазі автор?
                                     
                                           Гра «У серці з Україною»
     Контурна мапа України. На паперових сердечках діти пишуть моральні цінності, які можуть запропонувати європейцям, будуючи нову Україну. 
(Звучить фонограма пісні про Україну – на вибір учителя)
     Українська пісня – це духовний портрет українського народу. Вона віддзеркалює високу моральність українців. Найкраще про це свідчать поетичні рядки Івана Драча:
                                   А пісня – це душа, з усіх потреб потреба.
                                   Лиш пісня в серці ширить межі неба,
                                   На крилах сонце сяйво їй лиша.
                                   Чим глибша пісня, тим ясніш душа.
     Із давніх-давен символами життя, доброти й ніжності є барвінок і ромашка. Трепетно й лагідно погойдує пелюстки ромашки тихий вітер над синьооким барвінком, що стелиться по землі. Так доброта й ніжність оберігає людське життя, робить його повноцінним і щасливим.
     Та ніщо не може зрівнятися з миром на землі. Тож недарма Україна радіє членству в ЄС, тому що одним із ключових завдань Союзу є розв’язання конфліктних ситуацій мирним шляхом.
     Сьогоднішні події в Україні доводять усьому світові, що ми свідомі й відповідальні, здатні відстоювати свій вибір, прагнучи свободи, набули впевненості в собі й гордості за свій народ – ми гідні бути в родині європейських країн.
      Україна – одна з найбільших держав Європи. Вона межує з сімома державами світу. Наша Вітчизна – центр Європи, ми –  її серце – основний орган будь-якого організму, який без нього не буде функціонувати.
     Ми знову пишемо нову історію, історію розвиненої та величної держави. І те, які барви будуть переважати на скрижалях цієї історії, залежить тільки від нас. Ми впевнені, що обрали правильний шлях. Україна – це повновартісна,  повносила європейська держава. Вона усвідомлює своє місце в сучасному світі, має вольовий і гордий, освічений і працьовитий народ, що знає й поважає власну історію, культуру та рідну мову.
     Ви – наше майбутнє, саме вам розбудовувати нашу державу. Тому хотілося б обговорити почуте на сьогоднішньому уроці.
                                                  
                                              Вправа «Мікрофон»
-         Чому потрібен нам ЄС, що він нам дасть?
-         Що ми повинні запозичити в нгього, щоб побудувати нову країну?
-         З кого і з чого треба починати?
-         Які європейські цінності допоможуть нам збудувати сучасну європейську Україну?
-         Що значить бути громадянином європейської держави?

Бути громадянином держави – це не лише брати, а й віддавати.
                                
                       Вправа «Заквітчаймо мальвами Вкраїну»
     На пелюстках квіток напишіть, що ви зможете зробити для Батьківщини в дорослому житті.
(Діти прикріплюють квіти у формі вінка навколо карти України).
    
     Отже, ми всі хочемо бачити нашу Батьківщину сильною, багатою, славетною та квітучою. Нехай наша любов зміцнить її. Нехай квітки, символічно посаджені вами, і ваші досягнення та справи возвеличать її і зроблять по-справжньому європейською державою.  Ми пишаємося своєю країною і просимо в Бога благословення.

             (На фоні музики учень читає вірш)

Україно  моя  неозора,
Дуже  хочу  тобі  побажати,
Аби  сяяли  радісно  зорі,
Щоб  хотілось  схід  сонця  стрічати.
Щоб  ліси  скрізь  шуміли  веселі
Та  щоб  плівся  гнучкий  виноград,
Щоб  сміялись  у  кожній  оселі,
А  країна  цвіла,  ніби  сад.
Хай  шумить  під  віконцем  ліщина,
Соловейко  всю  нічку  співа,
Ніби  дівчина,  в  лузі  калина
Восени  знов  намисто  вдяга.
Краю  мій,  тобі  сонця  бажаю,
Аби  хліб  на  полях  колосився.
Я  тебе  по  віночку  впізнаю.
Щастя  всім  нам,  хто  тут народився. 



                                    
                                          Список використаних джерел:
1.     Кремень В.,Ткаченко В. Україна: шлях до себе. – К., 1998
2.     Путеводитель по Евросоюзу: www.eu-ukraine.Kharkov.ua 3. Сіденко В.Розширення Європейського Союзу на схід:наслідки для України/Сіденко В.//Національна безпека та оборона - 2009. - № 9.
3.     Відайко, Г. В.  Вистава - подорож : ―Вірую. Прийди до серця, Україно.‖ 5-7 кл. / Г. В. Відайко  // Історія та правознавство. – 2005. – № 14. – С. 29–30.
4.     Гороховська Н. Державні символи України: сценарій  / Н. Гороховська // Шкіл. світ. – 2005. – № 35. – С. 22–24. 
5.     Фіалко А. Проблеми і перспективи інтеграції України до ЄС [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://vwvw.uceps.org.ua/ua/ .
6.     Хто є хто в Європейському Союзі [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.europa.eu. int/comm/igc2000/dialogue/info/offdoc .





Скачати сценарій до першого дзвоника https://drive.google.com/file/d/1LlslKyst2gEF3nbkahzJ2dhFUdsAIAqJ/view?usp=sharing

Немає коментарів:

Дописати коментар