неділя, 12 травня 2019 р.

Щоб у серці жила Україна…

(урок-подорож для 10-11 класів)
Мета: виховувати в  учнів почуття патріотизму, національної гордості,  любові  до  рідного краю, розуміння  своєї причетності  до  всіх  подій, які  відбуваються  в Україні; формувати переконаність у  нетлінності  духовних  скарбів  народу, повагу  до  батьків, до  природи  та  землі-годувальниці.
Обладнання: святково  прибрана  кімната, карта  України, зображення  герба  України, прапора; на  столі  хліб на  вишитому  рушнику, мультимедійний супровід.

Епіграфи:
Живи, Україно! Живи для краси, 
для сили, для правди, для волі!
В. Сосюра
Хай квітне щаслива моя Україна!
Найкраща, безцінна, любима земля!
Хід уроку:
І. Організаційний етап
1. Слово вчителя
-  Дорогі учні! Сьогодні ми з вами поговоримо про найсвятіше в житті кожної людини – її Батьківщину. Для нас це Україна -  наша земля, наш рідний край, наша країна із славною історією, одночасно молодою і багатовіковою, яка в 2016 році святкує 25 років від Дня Незалежності. Україна – це мудрі працьовиті люди; чарівні пісні, які дивують світ; мальовнича природа, мелодійна мова. Все це рідне і близьке для  кожного з нас. Кожна людина з теплотою згадує свій дім, те місце, де вона народилася, де пройшло її дитинство.
2. Вправа «Мікрофон»
 У І ст. н.е. римський державний діяч, філософ на публічному виступі сказав: «Люблять Батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що вона – твоя». Подумайте і дайте відповідь, продовживши речення: «Для мене Україна – це ……»
3. Робота в групах
І група: Створити асоціативний кущ до слова «Україна».
ІІ група: Створити сенкан «Україна».
 

Пісня «Українці» (Ірина Зінковська)
ІІ. Основна частина
1.     Поетична хвилинка
Солов’їна пісня
Учень. Одна Батьківщина і двох не буває.
Місця, де родилися, завжди святі.  
Хто рідну оселю свою забуває,
Той долі не знайде ніколи в житті.
Учениця. Чи можна забути малому ту пісню,
Що мати співала, коли засинав?
Чи можна забути ту стежку до хати,
Що босим колись протоптав?
Учень. Тут мамина пісня лунає і нині,
Її підхопили поля і гаї,
Її вечорами по всій Україні
Співають, співають в садах солов’ї.
Учениця. І я припадаю до неї устами
І серцем вбираю, мов спраглий води.
Без рідної мови, без пісні, без мами 
Збідніє, збідніє земля назавжди.
            М. Бакай
Слово вчителя. Погляньте на карту України. На нiй позначено кордони української землi. На півдні нашу державу омивають теплі моря – Чорне й Азовське, є в нас чудові гори. Простір землі, заселений українським народом великий. Щоб його перетнути, потрібно пішки йти із заходу на схід 90 днів, долаючи щодня по 30 км. А про етапи становлення України, її історію  вам розкаже учні-історикознавці.

2.                     Виступ учнів  
Учень. Віддавна на території України існували держави скіфів, сарматів, готів та інших народів, але відправним пунктів української державності і культури вважається Київська Русь (ІХ-ХІІІ століття).
Учениця. Формування новітньої нації припало на часи визвольної війни 1648-1657 років під проводом Богдана Хмельницького проти Речі Посполитої. Результатом війни стало заснування в України козацької держави – Війська Запорозького.
Учень. У ХVІІІ столітті козацька автономія була ліквідована. Під час української революції початку ХХ століття постало декілька національних держав: Українська Народна Республіка, Українська Держава, Західно-Українська Народна Республіка.
Учениця. У 1919 році відбулося возз’єднання українських земель, проголошено Акт злуки. У 1922 році Українська республіка ввійшла до складу Радянського Cоюзу. Сучасна держава Україна утворилась у результаті розпаду Радянського Cоюзу 1 грудня 1991 року. 
      Учень. Листопад 2013 – лютий 2014 р. – «революція гідності». Ці події тривожать і не залишають байдужими жодного громадянина країни, і тому кожному з нас необхідно усвідомити за що боролися учасники Євромайдану і заради чого пожертвувала своїм життям «небесна сотня».
       Учениця. Кровоточать рани наших сердець з приводу того, що відбувається на Сході нашої держави. Не висихають сльози на очах матерів, сини яких захищають єдність і незалежність рідної землі.
Учень. Україна    унітарна держава, територія якої поділяється на адміністративно-територіальні одиниці, що не мають статусу державних утворень і не володіють суверенними правами.  
Учениця. Я – українка! Горджуся й радію,
Що рідною мовою я володію,
Шевченковим словом умію писати
Слова мелодійні і вірші складати.
Я – українка! Живу в Україні,
На вільній, єдиній моїй Батьківщині,
Де все мені в радість: ліси і садки.
Озера й річки, і глибокі ставки,
Лани неосяжні, і гори, й долини,
Цвіт білосніжний у лузі калини.
В душі моїй солодко грає сопілка,
Бо я з України, бо я – українка.
Учитель. Щороку ви поглиблюєте, збагачуєте новим змістом поняття «Батьківщина». Нещодавно воно обмежувалось для вас рідною хатою, де вперше пізнали любов та опіку мами і тата, ласку бабусі, мудрість дідуся, тепло родини. Проминуло раннє  дитинство    і вже стежинка від хати повела вас до школи. Саме тут відкрили для себе, що ви не просто діти своїх батьків, а ще й українці, а Батьківщина наша    Україна, велика і прекрасна. А тепер послухаємо виступи учнів про символи нашої держави.
3.     Повідомлення учнів
Учень 1. Прапор
Прапор – це державний символ,
Він є в кожної держави.
Це для всіх – ознака сили,
Це для всіх – ознака слави.
Синьо-жовтий прапор маєм:
Синє – небо, жовте –жито.
Прапор свій оберігаєм,
Він святиня, знають діти.
Прапор свій здіймаєм гордо,
Ми з ним дужі і єдині.
З ним навіки є народом.
Українським в Україні.
Учень 2. Герб
Наш герб – тризуб.
Це воля, слава й сила.
Наш герб – тризуб.
Недоля нас косила.
Та ми зросли, ми є,
Ми завжди будем,
Добро і пісню несемо ми людям.
Учень 3. Гімн
Слова палкі, мелодія врочиста…
Державний Гімн ми знаємо усі.
Для кожного села, містечка, міста –
Це клич один з мільйонів голосів.
Це наша клятва, заповідь священна.  
Хай чують друзі й вороги,
Що Україна вічна, незнищенна,
Від неї ясне світло навкруги.
Пісня «Синє небо, жовте поле» (Андрій Князь)
4.                     Вікторина «Чи знаєте ви Україну?»
1.     Де знаходяться географічний центр Європи? (На території України в
Закарпатській області поблизу с. Ділове).
 2.     Як називається найвища вершина Карпат? (Гора Говерла, 2061 м).
3.     Що зображено на державному Гербі? (Тризуб).
4.     Яка головна річка України? (Дніпро).
5.     Які моря є в Україні? (Чорне й Азовське).
6.     Коли святкується День Незалежності України? (24 серпня).
7.     Хто є Президентом нашої держави? (Петро Порошенко).
8.     З якою державою Україна межує на північному заході? ( З Польщею).
9.      Як називають людину, що любить свою Батьківщину? (Патріот).
10.    Закінчить прислів’я: «Нема без кореня рослини, а нас людей без …(Батьківщини).
11.    Хто був, є  і залишається в серцях українців Кобзарем? (Т. Шевченко).
12. Хто є основоположником літературної української мови? (І.Котляревський).
Учитель. Треба за життя подумати про своє місце на землі рідної України, подумати про те, чи скажуть про тебе люди добре слово, яку пам'ять залишиш після себе, яким ти був сином чи донькою для своєї матері - України, для своїх батьків. Пам'ять роду і почуття патріотизму тісно пов'язані між собою. Адже від шанування батьків йде шанування рідної землі -Батьківщини.
Пісня «Щастя нам, українці» (Неля Каблучка)

ІІІ. Підсумок уроку
Вправа «Мікрофон»
-  На які роздуми наштовхнув вас сьогоднішній урок?
-  Чи знадобиться почуте в житті?
-  Як розумієте слова, що є епіграфом до уроку?
-  Про яку Україну ви мрієте? Що для цього треба зробити?
Учитель. Давайте ще раз разом привітаємо нашу неньку-Батьківщину з її незалежністю, пообіцяємо докласти зусиль для того, щоб вона лише квітувала, розвивалася, багатіла і міцніла. Нехай біди і негаразди залишать нашу рідну землю, нехай прийде довгоочікуваний мир і добробут! Слава Україні! Героям слава!
Виступ учнів
Учень. На світі багато чудових країн,
Мені наймиліша, найкраща країна,
Яка піднялася, мов Фенікс, з руїн,
Безсмертна моя Україна.
Учениця. Ти з давніх віків непокірна була
І волю свою боронила невпинно.
Нарешті збулося – її здобула
Звитяжна моя Україна.
Учень. На землях твоїх неозорих степів
Живе працьовита і чесна родина,
Хвилюється колосом стиглих хлібів
Моя золота Україна.
Учениця. В садах і дібровах в вечірні часи
Чарує нас пісня дзвінка солов’їна,
І чути співочі дівчат голоси, –
Пісенна моя Україна.
Учень. Тепер ще не легко живеться тобі,
Є в тому, мабуть, особлива причина.
Та все подолає в тяжкій боротьбі
Незламна моя Україна.
Учениця. Квітуй, мов калина, над плесами вод,
Будь в дружбі і праці міцна та єдина.
Хай буде щасливим твій вільний народ,
Прекрасна моя Україно!
Учитель. Україна - країна трагедій і краси; країна, де найбільше люблять волю і найменше знали її. Ви - майбутнє України. Тож своїми знаннями, працею, здобутками підносьте культуру, славте її. Будьте гідними своїх предків, любіть рідну землю, бережіть волю і незалежність України, поважайте свій народ і йога мелодійну мову. Шануймо себе і свою гідність - будемо шановані іншими!
Пісня «Країно моя» (Елеонора Скиданова, Любов Камінська)



Немає коментарів:

Дописати коментар