неділя, 12 травня 2019 р.

Батьківщина – мати, умій за неї постояти!


Мета: допомогти учням навчитися шанувати Батьківщину; прищеплювати любов до державних символів України; розширити знання дітей про цінності українців і України взагалі; виховувати почуття патріотизму національної гордості та любові до Батьківщини.
Обладнання: політична карта України, аудіо записи пісень, Державні символи та Державний гімн України, мультимедійна техніка, виставка малюнків «Подорожуємо Україною».

Одна Батьківщина, і двох не буває.
Місця, де родилися, завжди святі.
Хто рідну оселю свою забуває,
той долі не знайде в житті.
У рідному краї і серце співає,
лелеки здалека нам весни несуть.
У рідному краї і небо безкрає.
Потоки, потоки, мов струни, течуть.






Хід уроку
I. Організаційний момент
Сьогодні ми з вами поведемо розмову про нашу Батьківщину.
II. Актуалізація опорних знань
 Щасливі ми, що народилися на такій чудовій, багатій, мальовничій землі - на нашій славній Україні! Тут жили наші діди і прадіди, тут живуть батьки, тут корінь роду українського, що сягає сивої давнини. Материнський образ України встає з полинових степів і глибинної чорноземної скиби, як барва зоріє із зажури поліських озер, що чистими очима довірливо дивляться на світ, виростає недосяжно на повен зріст із карпатських верховин.
Запитання:
1.       В цьому році виповнилося скільки років від Дня Незалежності України? (25 років)
2.       Назвіть державні символи України (Герб України, прапор України, Національний гімн України)
3.       Даваймо разом з вами згадаємо, до складу яких держав входили землі українські (Литви, Польщі, Росії, Австро-Угорщини, Туреччини).
III. Робота над засвоєнням теми уроку
Слово класного керівника
Святою для кожної людини є земля, де вона зробила свій перший крок, вимовила перше слово, почула мамину пісню колисанку, а потім народну пісню, вперше пішла стежкою до школи.
Наша держава одна з найбільших у Європі. Вона складається з окремих областей, які мають свої назви.
      Назвіть їх?
Населяють Україну близько 46 млн людей.
      Які народи проживають на теренах України?
Рідний край, Україна, Батьківщина...
Досить багато можна назвати виразів, як саме називають нашу країну. Поети наділені особливим талантом висловлювати почуття словами. У віршах вони називають Україну мамою, ненькою...
      Яких ви можете назвати поетів і письменників нашої Батьківщини? (Т.Г.Шевченко, Леся Українка, В.А.Симоненко, І.Я.Франко, І.П.Котляревський, І.С.Нечуй-Левицький, П.О.Куліш, М.М.Коцюбинський, Ліна Костенко та інші.)
      Який їх внесок в історію та культуру українського народу, ви, можете назвати? (Відповіді учнів)
Робота в групах: робота с національними символами України — верба, калина, рушник, колоски.
      Що символізує цей предмет? (Вербасимволізують численний рід, калина – символ краси і сили, рушник – потік  Божого благословення, колоски – багатство народу )
      В яких обрядах використовується? (Рушник – Усі знають, що до весілля дівчина мусила вишивати рушники. Загалом, символами єднання на весіллі є рушник і хліб. Калина – Калиною прикрашали весільний коровай. Перед молодими на столі ставили букет із гілочок дуба та калини. І на весільному рушнику вишивали калину з дубом як символи дівочої краси і ніжності та чоловічої сили і міцності. Верба – Коли копали криницю, то кидали шматок вербової колоди для очищення води. У відро з водою клали вербову дощечку, а на неї ставили кухлик для пиття води. Це була своєрідна народна гігієна. Колоски Жнива завершувались обжинками. В день, коли дожинали останнє колосся, на поле йшли тільки женці. А господарі залишалися вдома і готували частування до їх приходу. Двом найкращим женцям надавали право зібрати останнього снопа — вінець. Решта ходили по полю і збирали колоски. З цих колосків плели спільний вінок, який квітчали маками й волошками)

Перегляд мультфільму Історія Про Дівчинку, Яка Наступила На Хліб

     В яких віршах, прислів'ях та приказках згадується?

(Калина – Без верби і калини – нема України; Похолодніло, риба не ловиться, калина у цвіт вбирається; Любуйтеся калиною, коли цвіте, а дитиною - коли росте; Заливається, як соловейко на калині; Дівчина, як у лузі калина; Вибери собі дівку, як калинову гілку.
Хліб – Хліб — усьому голова; Сила — від хліба, хліб — від землі; Хліб — батько, вода — мати; Якщо хліб та вода, не страшна нам зима.
Верба – Де ростуть верби, там чисті джерела води; На городі під вербою стоїть колодязь із водою; Де срібліє вербиця - там здорова водиця; Верба і дівчина приймуться де-небудь; Верба, як трава лугова: ти її покоси, а вона знову виросте; Де не повернешся, золоті верби ростуть; Гнучка, як лоза; Зігнувся, як верба над водою; Така правда, як на вербі груші; Високий, як лоза, а дурний, як коза; Верболіз б'є до сліз; Вербові дрова, а козячий кожух - то й випре дух; На вербі грушка не родиться
РушникХата без рушників, що родина без дітей)

Перегляд відео ролику: Наталія Шелепницька - Український рушник

Мозковий штурм «Батьківщина для мене…»
Класний керівник пропонує учням продовжити речення:
     Батьківщина для мене…
     Я люблю Україну, бо…
Класний керівник: Любов до Батьківщини виявляється у патріотизмі. Патріотизм українців покликаний захистити національні інтереси своєї держави, дати новий імпульс духовному оздоровленню народу, формуванню в Україні громадянського суспільства, яке передбачає трансформацію громадянської свідомості, моральної, правової культури особистості, розквіт національної самосвідомості і ґрунтується на визнанні пріоритету прав людини.
Виступ учениці:
Нависли сутінки над нашим рідним краєм.
Згасають дні холодні, мов струмки.
Господь людей тихесенько карає;
За вчинки злі і за лихі думки.
І я вже Боже навіть і не знаю;
За що така лиха всім доля нам
О, Матір Божа, я Тебе благаю,
Дай розуму, хоч трішки ворогам.
А нам усім дай сил це пережити;
Проллята рясно кров’ю вже земля.
Скажіть мені як можна далі жити,
Коли хоронить мати немовля.
Зруйновані оселі, мов надія.
Підірвані як віра всі мости.
 І вже здалось, помалу гасне мрія;
По хуторах нові звели хрести.
Триває ніч, холодна і кривава.
Війна по селам і містам мете.
Героям України, - «Слава, слава, слава!!!»
Співають люди і Майдан гуде.
Душі і тілу завдали тяжкої рани.
 Орда зі Сходу суне наче ніч.
Вбивають нас безбожні бусурмани,
Повстаньте люди і гайда на СІЧ!!!
«Край боронить, стискайте міцно зброю!!!», -
Нам заповів наш батько Святослав.
«ІДУ НА ВИ» з московською ордою.
Каган Хазарський був, і занепав…
А ми живем і будем жити люди!
В краю моїм співатимуть пісні.
 І буде мир і злагода в нас буде,
 І щастя на Українській землі.
Патріотизм у сучасних умовах є нагальною потребою і держави, якій необхідно, щоб усі діти стали національно свідомими громадянами – патріотами, здатними в недалекому майбутньому забезпечити країні гідне місце в цивілізованому світі, а у випадку військової загрози змогли відстояти її незалежність та суверенітет, і особистості, яка своєю діяльнісною любов’ю до Батьківщини прагне досягти взаємності з метою створення умов для вільного саморозвитку і збереження індивідуальності; й суспільства, яке зацікавлене в тому, щоб саморозвиток особистості, становлення її патріотичної самосвідомості здійснювався на моральній основі.
Сьогодні про патріотизм говорять усюди. Як ви розумієте зміст цього поняття?  (Патріотизм – це любов до Батьківщини, свого народу, турбота про його благо, сприяння становленню й утвердженню України як суверенної, правової, демократичної, соціальної держави, нації, готовність відстояти її незалежність, служити і захищати її, розділити свою долю з її долею.)
Перегляд відео кліпу Світлана Весна «Мій рідний край»
Важливим і почесним конституційним обов'язком є захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів (ст. 65 Конституції України). Цей обов'язок поширюється на всіх громадян України.
Порядок реалізації військового обов'язку визначається Законом України "Про оборону України" від 6 грудня 1991 p.. Законом України "Про загальний військовий обов'язок і військову службу" від 25 березня 1992 р., виконання яких покладається на громадян України, центральні органи державного управління, органи місцевої державної адміністрації та місцевого самоврядування та інших уповноважених суб'єктів.
Ми, українці, повинні пишатися тим, що наша Україна ніколи не поневолювала інші народи, не вела загарбницькі війни, а лише захищала себе від ласих на чуже добро близьких і далеких сусідів.
 Найголовнішим нашим багатством є земля. Вона потребує дбайливого господаря. Земля передається тим, хто на ній живе, хто її обробляє, хто береже її і дбає про неї. Буде у землі господар - буде хліб і до хліба. Справжній господар не отруїть землі, не переоре незібраний урожай, не допустить, щоб його засипало снігом. А такі випадки були в минулому. Кожен з нас уже сьогодні повинен подумати, яку професію обере в майбутньому, які знання потрібні для того, щоб здобути її, і що робитиму «я», щоб принести користь людям, країні, собі. А відроджувати потрібно і саму землю, природу. Погляньте навкруги: забруднені озера, отруєні моря, вирубані ліси, зруйновані пташині гнізда, поріділі від хімікатів ліси. Природа жива. Вона також потребує дбайливого господарського ставлення до себе. Подбаймо про неї! Яким буде завтрашній день нашої держави? Відповідь на це запитання дає день сьогоднішній.
 Що більше буде зроблено для розбудови сьогодні, то краще житимемо завтра, і будемо гідними називати себе українцями. Бо, як сказано в Біблії, «...хто шукає, той завжди знаходить, а хто вірить, тому по вірі його і воздається». Хай Бог допомагає нам творити своє майбутнє своїм розумом, своїми руками і серцями.
Виступи учнів:
Учень 1:   Не розчаровуйсь в Україні.
 Немає єдності у нас,
 Вона - свята, а грішні - ми.
 То наша головна провина
 В її недолі часто винні
 За весь неволі довгий час.
 її ж бо дочки і сини.
  Учень 2: Не розчаровуйсь в Україні,
 Не розчаровуйсь в Україні,
 А розумій її печаль.
 Ідеї волі певним будь,
 Що робиш ти для неї нині -
 Бо тільки той є справжнім сином,
 У себе спершу запитай.
Учень 3:  Хто вміє неньки біль збагнуть.
 Не розчаровуйсь в Україні,
 Вір, що мине важка пора,
 Розквітне пишний цвіт калини
 В садах достатку і добра.
IV. Підсумок уроку
Ось ми і з'ясували, що Україна — це єдина національна країна.
На останок хочу побажати вам :
Навчайтеся! Працюйте! Живіть у своїй країні!
Перегляд відеоролику «Слава Україні»




Немає коментарів:

Дописати коментар