неділя, 12 травня 2019 р.

Школа радо вас вітає!




МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО ПРОВЕДЕННЯ ПЕРШОГО УРОКУ
У ПЕРШОМУ КЛАСІ З ТЕМИ «ШКОЛА РАДО ВАС  ВІТАЄ!»

Кожен вчитель з великим нетерпінням і тривогою завжди чекає на своїх майбутніх вихованців. Йому цікаво  як вони вчитимуться, про що мріють, як сприймуть школу, самого вчителя, нові обов’язки. Та ще з більше нетерпіння, цікавості і тривоги у тих, хто стоїть на порозі школи. З приходом дитини до школи розпочинається новий етап у її житті. З дітлаха, якого всі опікують, вона повинна стати самостійним учнем з новими обов’язками в новому оточенні.
 Перше враження дитини від школи залишить свій відбиток на всі її шкільні роки. Тому перед вчителем стоїть особливо важливе завдання – формування позитивного ставлення дитини до школи, збудження інтересу до навчання. Тому дуже корисно провести знайомство першокласників зі школою, як веселе свято. Свято, яке сповнене яскравими враженнями, іграми, пригодами.

Готуючись до уроку, вчитель може обрати різноманітні форми його проведення. Наприклад, це може бути урок з використанням інтерактивних технологій, мультимедійної презентації, фотосюжетів, відеороликів, театралізації, ігрових, святкових моментів, уявних подорожей, вікторин тощо  із забезпеченням оптимальної рухової активності.
Невід’ємною частиною проведення уроку знайомства зі школою може стати музичний супровід. Він допоможе створити атмосферу святковості, урочистості. Для проведення першого уроку бажано залучити учнів старших класів, батьків, заздалегідь підготувати майбутніх першокласників, працівників школи, гостей. Урок має бути яскравим, захоплюючим, інформативним, цікавим, рухливим.
         Слід врахувати, що майбутні першокласники нерідко чули поняття «перший урок» і з нетерпінням, тривогою чекають на нього. Для першокласників перший урок у новому навчальному році – це перший урок в їхньому житті. Тому особливо важливо, щоб він справив на дітей сильне враження, запам’ятався як хвилююча, яскрава, неординарна подія. Діти, які вперше переступають поріг школи, сідають за маленькі парти,  чекають від цього дня довгожданої зустрічі з першою вчителькою, бажають, щоб їх помітили та почули. Менш за все вони хочуть бути в цей день пасивними глядачами. Учителеві необхідно так організувати роботу, щоб діти відчули свою значимість, зрозуміли, що у школі на них чекає багато несподіваних відкриттів, захоплюючих зустрічей, цікавих вражень. Не можна жодного учня обділити увагою. Під час першого уроку варто почати знайомство зі школою у формі проведення подорожі, гри, екскурсії по школі. Але слід пам’ятати, що першокласники мають стати активними учасниками цікавих подій, а не пасивними глядачами. За участь у святі, конкурсі, змаганнях чи вправах слід кожному першокласнику вручити нагороду. Це може бути сувенір, книга, ручка, медаль, повітряна кулька тощо.  Жодна дитина не повинна залишитись поза увагою, адже враження, які отримають першокласники від першого дня перебування у школі будуть визначати їх подальше ставлення і до школи, і до навчання у ній.
Структура, форми, методи, місце та план проведення уроку – це творчий доробок кожного учителя. Під час підготовки та проведення Першого уроку слід враховувати як індивідуальні, так і вікові особливості учнів. Важливо, щоб перший день у школі запам’ятався на все життя, сприяв знайомству та згуртуванню колективу.
Подаю орієнтовну структуру проведення уроку – свята з теми «Школа радо вас вітає!»:
І. Організаційна  частина. (4хв).
         1. Вступна бесіда. (1хв).
         2. Гра «Я школярик». (1хв).
         3. Слухання вірша М. Кир’ян «Миколка – першокласник». (1хв).
         4. Оголошення теми заняття. (1хв).
ІІ. Основна частина. (27хв).
1.     Розповідь учителя про цікаві моменти з  історії виникнення перших шкіл. (7хв).
2.     Гра "Подорож по шкільній країні за картою - схемою". (20хв).
ІІІ. Заключна частина. (4хв).



Орієнтовний план – конспект проведення першого уроку в першому класі з теми «Школа радо вас вітає!»
Тема. Школа радо нас вітає.
Мета. Розширити й уточнити уявлення учнів про школу, її значення в житті кожної людини; познайомити дітей зі школою, у якій вони будуть учитися (місцезнаходженням, внутрішнім розпорядком, правилами, традиціями, її співробітниками); формувати шанобливе ставлення до школи та її співробітників; навчити дітей слухати, підтримувати бажання вчитися. Розвивати увагу, уяву, монологічне мовлення, розширювати кругозір учнів. Виховувати товариськість, культуру поведінки, інтерес до навчання.
Технічні засоби: комп’ютер чи музичний центр,  аудиозаписи для подорожей (приємна мелодія чи звуки різноманітних видів транспорту).
Наочне обладнання: тематичні ілюстрації, схема маршруту уявної подорожі, гральна кісточка, обладнання до гри "Наш клас", "Я школярик", "Їдальня", "Спортивний зал".
Література:
1.     Друзь З. В. Пізнавальні завдання з ознайомлення з навколишнім світом у               1 – 2 класах чотирирічної початкової школи: Посібник для вчителя. – К.: Рад. шк., 1990. – С. 111 – 127.
2.     Пушкарьова Т. О., Парфілова С. Л. Навчання в 1 класі чотирирічної початкової школи: Посібник для вчителя. Навколишній світ. – С.: Козацький вал, 2004. –     С. 21 – 42.
Хід заняття
І. Організаційна частина.
1. Вступна бесіда.
- Діти! Ось і стали ви школярами. Усі ви чекали цього щасливого дня. І я дуже рада, що ви прийшли до нас. Я ваша перша вчителька Оксана Володимирівна (учні повторюють). Сьогодні у вас радісний день – ваше перше шкільне свято. Вас радо зустріла школа. Подивіться, який гарний клас, які чистенькі парти. Тут ви будете навчатися, дружити, відпочивати.
1 вересня – найважливіший день у вашому житті, діти, тому що це ваш перший трудовий день. Я надіюся, що кожного дня ви радісно поспішатимете до школи, туди, де на вас чекає цікава та нелегка робота. Ваші рідні та знайомі радіють за вас, тому що ви стали школярами. А ще вони хвилюються, чи зможете ви працювати в школі так, щоб усі раділи вашим успіхам.





2. Гра "Я школярик". На дошці вивішується малюнок портфеля, а діти отримують предметні малюнки різних речей на картках – скотчах.  Завдання: вибрати і "покласти" до портфелика потрібні речі.


                                                                          http://www.izmacity.com/images/stories/news2/2011/08.08/portfel001.jpg
3.     Слухання вірша.
Миколка-першокласник
Перший раз малий Микола став збиратися до школи.
Олівця поклав у сумку, книги, ручку, зошит, гумку,
М'яч, перо, граблі, подушку, на обід м'яку пампушку,
Двох ведмедиків, лопату, білочку руду хвостату,
Лук, і стріли, і рушницю, ще й пухкеньку паляницю,
Ще й стільця, стола, і парту, і географічну карту,
Трактора, машинку, мило - вже й на дворі звечоріло.
Сів Миколка, дума думку: "Чи усе поклав у сумку?"     Надія Кир'ян
- Діти, куди збирався Миколка?
- Чи все потрібне він зібрав?
4. Оголошення теми заняття.
- Щоб ви не опинилися в такий ситуації, як Миколка, наше сьогоднішнє заняття присвячене знайомству зі школою. Ми його проведемо у формі гри. Готові? Тож розпочнемо.
ІІ. Основна частина.
1. Розповідь вчителя.
- Першого вересня, входячи на шкільне подвір'я, ви сказали: "Здрастуй, школо!" А що ви знаєте про неї?
Наша школа дуже давня. Їй понад двадцять століть. Перші школи з'явились у стародавній Греції. Вам вони зда­лися б дивними. Це було місце, де діти проводили свій ві­льний час. Та могли відвідувати школу лише хлопчики з вільних родин, дітей рабів до школи не приймали. Не ходили до школи й дівчатка.
Школи були не однакові, а різні. В кожній з них навчали якомусь одному предмету. Спочатку хлопчики ходили до шко­ли, в якій їх учили читати, писати й рахувати. З цієї школи вони переходили до іншої, де їх навчали співу, музики, поезії. Завер­шувалося навчання в школі, яка готувала майбутніх воїнів. Тут хлопці загартовувалися, вчилися володіти різними видами то­гочасної зброї.
У деяких країнах школи і досі незвичайні і дуже цікаві. Ось, наприклад:
Китай. Учні тримають руки не на парті, а за спиною (вчитель демонструє). Це корисно для постави.
Індія. В одній провінції існує звичай: якщо учень прогулює урок, то замість нього в школу йде хтось із членів сім’ї.
Америка. У школу йдуть у 5 років. Парти на коліщатах. На дошці пишуть фломастерами.
Японія. Заняття починаються 1 квітня. У класах можна побачити живих рибок, красивих жуків і птахів.
Ізраїль. Діти пишуть не зліва направо, як ми, а справа наліво.
- А ми знову повернемося до нашої школи. І щоб краще з нею познайомитися, ми з вами здійснимо невеличку подорож.
2. Гра "Подорож по шкільній країні за картою - схемою".
Уявна подорож по школі за допомогою гри "Маршрут із зупинками". Від зупинки до зупинки діти будуть подорожувати на уявних транспортних засобах. Маршрут: зупинки у вигляді кроків, на зворотній стороні яких написана назва зупинки. Діти імітуючи відповідний транспортний засіб (під відповідний музичний супровід) рухаються від зупинки до зупинки, знайомляться з зупинкою та правилами для учнів. Учитель зачитує назву зупинки, потім цікавиться, що діти можуть про неї розповісти, після чого доповнює відповіді учнів.


Зупинки:


1.     Вестибуль.
2.     Коридор.
3.     Клас.
4.     Їдальня.

5.     Спортивний зал.
6.     Учительська.
7.     Бібліотека.
8.     Кабінет лікаря.


Зупинка "Вестибуль"
(під музичний супровід діти імітують звуки потяга)
         Демонструє малюнок вестибулю.
- Для чого призначений вестибуль?
- Коли можна туди заходити?
- Ось ви переступили шкільний поріг, а далі знайомий вже вам вестибуль: портрети, дзеркало, картини, вазони, державна символіка, а саме: прапор нашої держави, прапор нашого села, герб, гімн села та держави тощо. Вестибуль знайомий, а його назва?
  Хоча ви ніколи не замислювалися, але у вас в дома теж є вестибуль. Та називаєте ви його «вітальня», або просто «коридор». Але скрізь це – перше приміщення, до якого ми потрапляємо знадвору. У школі це теж перше приміщення, з якого розходяться на всі боки коридори і піднімаються сходи на другий поверх.  Слово «вестибуль» має латинське походження, означає воно «вхід», а от називали цим словом давні римляни щось зовсім інше, ніж ми. У римлян це була відкрита галерея перед входом до будинку – дах, підтримуваний кількома колонами. Значить, вестибуль спочатку був "за порогом", надворі, а тепер він переступив поріг і увійшов у приміщення.
- Хто працює у вестибулі?
- Зайшовши до вестибулю ви відразу зустрінете чергового працівника техперсоналу. Його обов’язки стежити за порядком та дзвінком, що сповіщає учнів про кінець та початок уроку.
- А якщо ви потрапили у вестибуль під час перерви, то…
Наче вулик, наша школа, вся вона гуде, як рій.
І здається, що довкола розквітають квіти мрій.
Бігають, сміються діти. Та лиш дзвоник задзвенить –
Стане тихо, ніби в квіти поховались бджоли вмить.   Дмитро  Павличко
- Порівняння школи з вуликом вас не налякало?
- То кого ми можемо зустріти в вестибулі? (Дітей, учителів, технічних працівників).
- А як ми повинні себе поводити, щоб не перетворити нашу школу на вулик?
Правила для учнів під час перерви
1.     Відразу після дзвоника виходжу на свіже повітря.
2.     Не бігаю, спокійно ходжу по коридору, не штовхаюся.
3.     Поважаю працю чергових, не смічу.
4.     Не галасую, розмовляю напівголосно.
5.     Коли мені когось потрібно покликати, підійду до нього, а не буду кричати на все приміщення.
6.     Не ображаю товаришів.
7.     Граюся з друзями у різні ігри.
8.     Завжди вітаюся з дорослими.
- Чи згодні ви з такими правилами? Чи згодні їх виконувати?
Зупинка "Коридор"
(під музичний супровід діти імітують звуки літака)
         Демонструє малюнок коридору. 
- Для чого призначений коридор?
- В основі цього слова заховалося латинське  слово із значенням «бігати». Дивно. Невже коридори споконвіку існували для того, щоб ними бігали?  Ну, у школі – зрозуміло, там коридори для того й існують, щоб ними бігали "малявки", а чергові робили їм зауваження. А в інших будинках? Виявляється, що ті перші коридори, від яких пішли усі інші, були не у звичайних домівках, а в укріпленнях, у замках. Так звалися вузькі галереї навколо укріплення, закриті переходи з однієї башти в іншу, якими й перебігали захисники укріплення під час боїв.
У слова коридор є родичка - корида. Це бій люди­ни з розлюченим биком. Повністю корида зветься "корида де торос" - "біг биків". По арені бігає страш­ний лютий бик, наздоганяючи людину, яка то захищає­ться, то нападає.
- Як потрібно поводитися на коридорі під час уроків та перерви?
Правила для учнів під час перерви
1.     Не бігаю, спокійно ходжу по коридору, не штовхаюся.
2.     Підтримую чистоту і порядок у школі.
3.     Не галасую, розмовляю напівголосно.
4.     Граюся з друзями у різні ігри.
5.     Завжди вітаюся з дорослими.
6.     Бережу шкільне майно.
- Чи згодні ви з такими правилами?
- Хто хоче доповнити правила?
Зупинка "Клас"
(під музичний супровід діти імітують звуки мотоцикла)
1.                         Ось і школа, ось і клас,
                            Він давно чекає нас.
                            Вчитись ми прийшли сюди,
                            Щоб розумними рости.
- Для чого призначений клас?
- Хто там працює?
- Як поводитися в класі?
- Нарешті, ми з вами проминули шкільний вестибуль, коридором дійшли до вашого класу.
2. Гра "Наш клас". На дошці малюнок порожньої класної кімнати. За зразком гри "Я школярик", учні повинні наповнити клас необхідними предметами.
- А хто знає, як називаються всі ці речі?
- Всі ці речі називаються «шкільним майном».
- А хто дбає про те, щоб у школах завжди було все необхідне для навчання? (Увесь український народ, люди різноманітних професій, державна влада). 
- Відомий письменник С. Я. Маршак так розповідає про це у вірші «Звідки стіл прийшов?»:                …Ось зошит, книга.
                                      Бачу – знов за стіл сідаєш ти.
                                      А звідки стіл оцей прийшов,
                                      Ти б міг розповісти?
                                      До нього пильно придивись,
                                      Він сам сосною був колись.
                                      Він ріс – по стовбуру текла
                                      Прозорчаста смола.
                                      Та ось розпечена пила
                                      У стовбур глибоко ввійшла.
                                      Зітхнув він – і упав…
                                      У лісопильні край струмка,
                                      Він став дошками з кругляка,
                                      А в столяра – працівника
                                      Червероногим став…                               Самуїл Маршак
- Спробуйте назвати тих людей, які вклали свою працю у виготовлення дерев’яних шкільних меблів. (Лісоруб, столяр, маляр).
- Слід згадати не тільки цих спеціалістів, які безпосередньо виготовляли меблі, а й тих, які бережуть багатства природи, примножують їх: саджають і доглядають дерева, збирають насіння, знищують шкідників, охороняють ліс.
- А що треба робити, щоб якнайдовше зберегти парти, дошки, шафи?
1.     Не ламаю шкільне майно.
2.     Не розхитую.
3.     Не дряпаю.
4.     Не брудню.
5.     Не забиваю в меблі цвяхи.
6.     У класі не бешкетую і не граюся.
7.     Стіни в класі не для того, щоб я вчився на них писати.
8.     Стежу, щоб дошка завжди була чистою.
- Цими речами користувалося не одне покоління учнів. На зміну вам прийдуть інші учні, які теж хочуть ситіти за гарними партами та користуватися шкільним майном.
- Діти, спробуйте відгадати загадку:
                            Є чарівник у школі в нас,
                            Ану впізнайте, хто він?
                             Озветься – тиша йде у клас,
                            Озветься ще раз – гомін.
                            Щоб не спізнитись на урок,
                            Нам голос подає… (Дзвінок).
- Про що сповіщає у школі дзвінок? (Про початок та кінець урок).
-  У цьому класі ми будемо проводити більшість наших уроків, а щоб вони були дружніми та цікавими, клас теж підготував нам свої правила.
Гра "Правила для учнів"
(учитель читає, а діти імітують відповідні рухи)
Заходить учитель - треба встати. (Встають.)
Коли він дозволить, тихо сядь. (Тихо сідають.)
Спитати хочеш - не гукай. (Сваряться пальчиком.)
А тільки руку підіймай. (Підіймають руку.)
У школі парту бережи. (Витирають кришку парти.)
І на парті не лежи. (Схиляються на столи.)
Щоб урок минув не марно, треба сісти рівно, гарно.
(Виправляються, складають руки попереду себе.)
Не стрекочи на уроках (прикладають пальчика до губ),
як папуга чи сорока. (Махають руками, ніби крилами).
- Яке з правил вам найважче виконувати?
- Чи згодні ви з такими правилами? 
Зупинка "Їдальня"
(під музичний супровід діти імітують звуки водного катера)
1.  Гра "Їдальня". На зразок гри "Наш клас".
2. Бесіда – розповідь про їдальню.
- Для чого призначене приміщення їдальні?
- Хто там працює?
                            Наш кухар, ніби боровик,
                            Надів біленьку шапку,
                            Готує він нам холодник
                            І запікає бабку.
                                               Смачний у кухаря пиріг,
                                               Чудова каша манна!
                                               Він дбає про здоров’я всіх, -
                                               Йому подяка й шана!               Марія  Познанська
- У дитячому садочку, ви знайомилися з правилами поводження в їдальні. Допоможіть мені їх пригадати.
Правила поводження у їдальні
1.     У їдальню учні кожного класу ідуть разом на сніданок та обід.
2.     Обов’язково миють руки та вітаються з кухарями, які готують для них їжу, і сідають за стіл.
3.     Їдять не поспішаючи, їжею не розкидаються, за столом не розмовляють.
4.     Після смачного обіду миють руки, дякують кухарям.
Зупинка "Спортивний зал"
(під музичний супровід діти імітують рухи на самокаті)
         1. Слухання вірша.
                            У весняний ранній час
                            Розбудило сонце нас.
                            Тільки чути з краю в край:
                            "Гей! Зарядку починай!"
                            Ми зі спортом дружимо –
                            Виростаєм дужими!
                            Будуть з нас альпіністи,
                            І завзяті футболісти!
                            І жокеї, і плавці,
                            Фехтувальники й гребці.
                            Бо зі спортом дружимо –
                            Виростаєм дужими!
         2. Гра "Спортивний зал". На зразок гри "Наш клас".
         3. Бесіда – розповідь.
- Для чого призначено приміщення спортивного залу?
- Хто там працює і чим діти займаються в спортивному залі?
- А навіщо займатися спортом, фізичними вправами, бігом?
- Ось і ми зараз з вами проведемо невеличку зарядку?
Фізкультхвилинка
Що ж, мабуть, прийшла пора
Трохи відпочити,
Хочу на фізкультхвилинку
Всіх вас запросити.
Раз – підняли руки вгору.
Два – схилились всі додолу.
Руки в боки!
Повернулись, нахилились
І вправо, і вліво –
Щоб нічого не боліло.
Раз, два, три, чотири!
Набираємося сили.
Нахилились, повернулись,
До товариша всміхнулись.
- Молодці! Рушаємо далі.
Зупинка "Бібліотека"
(під музичний супровід діти імітують звуки машини)
         Вчитель демонструє малюнок бібліотеки.
- Діти, відгадайте загадку:
                                      Дуже я потрібна всім –
                                      І дорослим, і малим.
                                      Всіх я розуму учу,
                                      А сама завжди мовчу. (Книжка).
                   Паперовий кораблик щодня
Перевозить у трюмах знання.
Після плавання цей корабель
Повертається в рідний порт Фель. (Книжка).
- Хто з вас відвідував бібліотеку?
- Хто працює у бібліотеці?
- Дитяча бібліотека – це справді Книжкове королівство, в якому живуть різні книги і їхні герої. Багатьох ви знаєте ще з дитячого садочка. Ви добре знайомі з Курочкою Рябою, Колобком, Солом’яним бичком, паном Коцьким, хитрою Лисичкою та вигадливим Журавлем. Але Книжкове королівство безмежне і відсьогодні воно стане вашим новим вірним товаришем, яке допомагатиме здобувати вам знання у країні Знань.
- Але, щоб стати його вірним товаришем, ви повинні вивчити правила бібліотеки.
Правила бібліотеки
1.     У бібліотеці працюй тихо, не заважай товаришам.
2.     Бережи книжку – свою, бібліотечну чи позичену в товариша.
3.     Мий руки перед читанням.
4.     Не пиши на сторінках книжки, не загинай куточків.
5.     Не слинь пальців, коли перегортаєш сторінки.
6.     Загорни книжку в папір.
7.     Зберігай книжку в шафі чи на полиці.
8.     Розірвану книжку підклей. 
- Це основні правила, яких ви повинні дотримуватися.
(Діти отримують повітряні кульки і маркери).
Зупинка "Учительська"
(під музичний супровід діти імітують подорож на повітряній кулі)
                            Є в тебе справжній, вірний друг,
                            Про це не забувай!
                            Він розповість про все навкруг –
                            Про море, гори, ліс і луг, -
                            Що хочеш, запитай!..                                        Яков Акім
- Свого товариша, помічника учителя ви завжди можете знайти в учительській під час перерви та після уроків.
- Коли ви можете зайти в учительську?
- Запам’ятайте прості правила: постукати та привітатися з усіма вчителями.
ІІІ. Заключна частина.
- З якими шкільними приміщеннями ви познайомилися на уроці?
- Які основні правила поводження в школі ви запам’ятали?
- Які емоції залишив у вас перший урок? Давайте свій настрій подаруємо повітряним кулькам. (Кожному учневі учитель вручає повітряну кульку та маркер. Завдання: намалювати обличчя своїй кульці. Передати свій настрій. Під гарну музику діти малюють свій настрій на повітряній кульці).

Завантажити тему «Школа радо васвітає!»  

Немає коментарів:

Дописати коментар