неділя, 12 травня 2019 р.

Щоб у серці жила Батьківщина: до 25 річчя незалежності України


                                                                       
Мета. Поглибити знання учнів про нашу державу – Україну, людей, які своїми справами прославили її; формувати національну свідомість школярів, гідність; розвивати пізнавальні інтереси учнів, мовлення, мислення, творчу уяву, вміння вести дискусію, працювати із роздавальним матеріалом, шукати інформацію та вибирати головне; виховувати любов до рідного краю, повагу до його історичного минулого і сучасного, людей, шанобливе ставлення до державних та народних символів держави.

Обладнання. Напис «Щоб у серці жила Батьківщина: до 25 річчя незалежності України», карта України, квіточки з надписом «Я»,  роздруковані прислів’я, сонечко, промінчики


Хід уроку
І. Привітання. Організація класу
Вчитель:
Доброго дня, шановні учні, батьки!
У новім навчальнім році
Я бачити вас дуже рада.
Всі засмаглі і рум’яні,
Відпочили всі за літо.
Головне, що всі здорові:
І батьки, і наші діти.
Тож запрошую всіх вас
На перший урок у 5 клас!
Дозвольте привітати всіх нас із Днем Знань!
 Бажаю дітям підкорити нові вершини знань, зустріти добрих і надійних друзів та досягти омріяної мети. А батькам бажаю здоровя, а також невичерпної енергії, терпіння, розуміння, мудрості.
   Отже, ми починаємо наш перший урок.

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку

- Діти, я хочу щось запитати у вас, а ви дайте відповідь дружно, хором.

- Скажіть мені, будь ласка, як вас звати?(діти відповідають врізнобій)

- Чому у вас не вийшло дружньої відповіді?(відповідають) Не вийшло, тому що ви – різні і у вас різні імена.

- Діти, а може легше жити у світі, де всі люди однакові? (відповіді дітей )

- Так, ви праві. Всі люди дуже різні, але так цікавіше жити. Але кожен з вас називає себе Я. Я- індивідуальність, не такий, як усі. Ось такі, як буковки у вас на партах

- Напишіть свої імена на буквах.

- Підніміть свої літери. Ой, які все вийшли яскраві і різні! А як ви думаєте, що нас усіх об'єднує? (Відповіді дітей)

- А ще ви вчитеся в одному класі, в одній школі, в одному селі, ( це наша мала батьківщина) в одній країні, яка називається ... ..
-Україна! (Карта з контурами України)

- Ось я живу на Україні (прикріплюю свою букву на слайд)

- І всі ви живете на Україні. Діти, прикріпіть свої буковки на карту.(виходять всі, прикріплюють свої Я)

- Це наша велика Батьківщина. (показую на карту). А це – ви (показую на букви.  І кожен з вас має свою сім'ю, родину. Це - ваша маленька батьківщина.
Коли скласти всі ці маленькі батьківщини, то вийде одна велика Батьківщина-Україна. І наш рідний дім, і наша прекрасна школа, і наше чудове місто, і навіть та стежинка, якою ми поспішаємо до школи - це наша Батьківщина. І сьогодні ми з вами про це поговоримо.

Сьогодні ми здійснимо уявну подорож по нашій Батьківщині Україні, більше дізнаємося про рідну землю, рідний край, пригадаємо символіку.
У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай,
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж земний в чужині рай.
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батьківщини.
                                      М. Чернявський

        Про яку святиню говориться у вірші?  (Про Україну)

Хто з вас знає яке державне свято нещодавно відсвяткувала наша країна? Так, вірно, День незалежності. Але во цьому році ця подія є особливо визначною, адже Україна відзначає свою 25 річницю з дня проголошення незалежності. Саме цій події і буде присвячений наш перший урок в цьому навчальному році. Отож, темою нашого уроку є «Щоб у серці жила Батьківщина: до 25 річчя незалежності України».

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
А знання, які ви отримаєте сьогодні на уроці допоможуть вам нести гідно звання українець, залишать в серці хоча б малесеньку краплину любові до нашої Батьківщини.

ІV. Вивчення нового матеріалу
1.     Вправа «Я люблю Україну»
А зараз кожен із вас прислухається до свого серця і скаже щирі слова про Україну, щоб сяяла вона, як сонечко для всього світу.
      Тож яка вона – наша Батьківщина?

2.     Гра  «Яка Україна?»
А які асоціації  викликає у вас це слово, ми зараз дізнаємося.  Я пропоную пограти в гру «Яка Україна?» Підберіть асоціації до слова Україна, використовуючи перші букви слова та ставлячи запитання «Яка Україна».

У   уславлена, успішна, унікальна
К   калинова, красива, креативна
Р    рідна, розумна, ритмічна
А  активна, аграрна, амбіційна
Ї    інтелігентна, ініціативна, ідеальна
Н  найкраща, незалежна, неповторна
А   артистична, авторитетна, аккуратна


Україна – це отча земля, рідний край, де ти народився.

Буває часом сліпну від краси,
Спинюсь, не тямлю, що воно за диво, –
Оці степи, це небо, ці ліси –
Усе так гарно, чисто, незрадливо.
Усе, як є – дорога, явори,
Усе моє – все зветься Україна!
Така краса, – висока і нетлінна,
Що хоч спинись і з Богом говори.
                                      Л.Костенко

3.     Державна символіка

Кожна країна має свою візитівку . Вона неповторна, по ній впізнають країну. Це –її символи. Є вони і в нашої Батьківщини.

А чи знаєте ви державні символи своєї країни ми перевіримо за допомогою загадок.

Державний герб
Знак  держави головний –
всяк його повинен знати.
Воля, слава, сила в нім.–
То ж попробуй відгадати. (Герб)

Державний герб - це пізнавальний знак-картинка. У давні часи герби ибивали на рицарських щитах. По них легше було впізнавати воїна, закутого з голови до ніг у металеві лати. Зараз герби зображають на прапорах, грошах, печатках.
Герби бувають різні: на них зображають рослини, звірів, птахів. Цей знак свідчить про те, чим славна держава, що символізує її міцність.
Український народ має герб - тризуб. Це дуже старовинний знак. Багато століть назад запровадив його в Україні київський князь Володимир Мономах. Княжий тризуб зображає старовинну зброю: лук, меч та інші військові прилади. Нею наші прадіди мужньо билися з численними ворогами, виборювали волю для свого народу. Уважне око легко розпізнає це слово в українському тризубі.
Герб - це частина корони, яку носили київські князі. Чому саме тризуб вважають гербом України?
Мабуть тому, що число три вважалося числом казковим і чарівним. У багатьох казках ми знаходимо розповіді про трьох богатирів, про три дороги, про три бажання. А ще в тризубі відображено триєдність життя: це Батько, Мати, Дитя, які символізують Силу, Мудрість, Любов.
Герб держави України - тризуб - символізує мир і творчу працю, спорідненість поколінь; він є продовженням глибинних історичних традицій українського народу.
Державний прапор
Синьо-жовте полотнище
Гордо майорить.
Це – ознака сили і слави
Української держави.
                                      (Прапор)

 Синь українського неба і золото неозорих пшеничних ланів переніс наш народ на свій прапор. Кольори ці мають ще інше значення - «мир» і «багатство», бо народ наш є мирний і трудолюбивий. Працею в поті чола здобував він славу рідній землі. Коли ж злі вороги порушували спокій народу-трударя, він ставав воїном. А синьо-жовтий прапор кликав до бою, перемоги.
Прапори держав, народів відомі нам ще з античних часів. Древні стяги на Русі були у великій шані ще за язичництва, і після запровадження християнства вони освячувалися образом животворного Хреста, що було перейнято від греків. Слов'яни обожнювали свої знамена і вірили, що у воєнний час вони найсвятіші від усіх ідолів. Прапороносцями призначали визначних богатирів, які мали за обов'язок постійно тримати прапор над полем бою, пильно охороняти його. Значення прапора під час бою було надзвичайно велике. Якщо він стояв нерухомо, знали: битва проходила успішно.
Сьогодні Державний прапор постійно майорить на будинках Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, місцевих рад народних депутатів.
Синьо-жовтий Державний прапор України піднімається при відкритті міжнародних конференцій, під час офіційних церемоній, при врученні міжнародних спортивних призів. Він - символ міцності й незалежності держави України.

Державний гімн
Коли звучить він – всі встають,
до серця руку прикладають,
і в голос, й подумки співають,
і Україну прославляють. (Гімн)

Державний гімн - це урочиста пісня - символ нашої країни. Для Гімну України написані слова, які виражають найсердечніші думки і прагнення нашого народу. Їх автор - український поет Павло Чубинський. До тексту підібрана ніжна і одночасно горда, непокірна мелодія Михайла Вербицького.
Всі  найбільші  свята українського народу,  проходять з урочистим виконанням нашого прекрасного Гімну.
Гімн звучить на ознаменування сили, слави і могутності держави. Слухати гімн потрібно стоячи, мовчки, з гордо піднятою головою.

4.     Гра «Пройди лабіринт»

д
р
а
й
0
л
а
н
у
с
У
к
к
е
и
р
і
с
о
ш
у
й
е,
я
р
р
щ
й
к
м
а
в'
и,
й,
а
щ
с
а
а
й,
р
й
о
ш
ї
б
0
г
0
ь
ї
с
и
і
и
в
а
н
ю
б
і
з
т
н
и
в
д
н
а
н
а.
л
е
Р
в
е
а!
Якщо правильно пройдете лабіринт, то прочитаєте уривок із поезії.


(Красивий, щедрий рідний край
І мова наша солов’на. 
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься Україна!)

5.                 «Народна скарбничка» Робота в групах. (Доповнити прислів'я і пояснити їх зміст)
      Батьківщина - мати,... (умій за неї постояти).
Людина без Вітчизни, ... (як соловей без пісні).
Добре тому,,.. (хто в своєму домі).
Що країна, ... (то родина).
За рідний край ... (життя віддай).
Всюди добре,... (а вдома найкраще).
Кожному мила ... (рідна сторона).

6.                 Правила для громадянина України

1.     Поважати одне одного
2.     Не ображати ні словом, ні ділом іншу людину, якої б національності вона не була
3.     Ставитися з розумінням до інших людей
4.     Допомагати одне одному
5.     Бути чуйним і уважним
6.     Сприймати людину такою, якою вона є.

Кожен з вас маленька часточка великого народу, великої родини.
Україна чекає на вас. Це ви маєте дбати про її добробут і мир. Формуйте у
собі  риси справжньої Людини, громадянина, патріота. Можливо, в нагоді вам
стане    Пам'ятка    молодому    громадянину    України.    Бо,    як    говорив
Ш. Амонашвілі, «Не буде ніякого оновлення життя, якщо кожен із нас не
оновить душу»

7.     Вправа «Очікування»
Золотавий вечір впав на тихі верби,
солов’їна пісня ллється вдалині,
і мрійлива річка між гаями в’ється –
все це Україна. Все це – я і ти!

Якою ви очікуєте побачити Україну?
(Сонечко із промінчиками на яких пишемо очікування, прикріпляємо. В кінці сонечко має посміхнутися над Україною)

V. Підсумок уроку
Учитель.
Зараз наша держава переживає тяжкі часи і кожен намагається допомогти, внести свій вклад у майбутнє. Ми пам'ятаємо наших героїв, які боролися проти несправедливості, стояли на смерть за незалежність нашої держави. «Небесна сотня» називають їх, низький їм уклін. Ми серцем і душею з тими, хто й ці дні боронить нашу свободу на сході України, пам'ятаємо   тих   хто   віддав   своє   життя   задля   нашого   щасливого майбутньогo.



Немає коментарів:

Дописати коментар