«Зажур гора»
(година пам’яті загиблих під час Голодомору 1932-1933 рр.)
Ø історики;
Ø політологи;
Ø літературознавці;
Ø журналісти;
Ø музикант-бандурист;
Ø вчителі (історії та літератури).
Обладнання:
Ø експозиція фотографій
(комп’ютерна презентація)
Ø предметна композиція,
присвячена пам’яті жертв холокосту українського
народу;
Ø свічки;
Ø аудіо записи.
Перебіг подій за сценарієм:
1.
Вступне слово
Ø вчителя літератури
Ø вчитель історії
22 місяці голоду – штучного, рукотворного. Він став глобальною катастрофою
20 сторіччя. З тих далеких 30-х років промовляє до нас правда народу, розіпнута
на хрестах його доля, через свідчення очевидців, зі сторінок художніх творів.
Весь літературний доробок, що торкається цієї правди, створений письменниками і
поетами діаспори, бо в Україні радянські митці, заковані у кайдани жорстокої
цензури, перебували у стані духовного рабства.
Це – моя запалена поминальна
свіча по тих 9 мільйонах, а може, десяти, хіба ж то зараз порахувати їхні
кісточки на 73-річну тризну по жертвах
Голодомору.
Пам’ятаємо , що зимою
1932-1933 років помирало в Україні 17 чоловік на хвилину, 25 тисяч людей щодня…
Бавиться люттю гнів.
Знаєш, що значить сваволя?
….Смерть
За п’ять колосків
Із власного поля!
Запалюють свічками велику свічу.
2.
Музична композиція у
виконанні бандуриста.
3.
Літературознавці:
Перший учень (читає вірш М. Будлянського “Весна”).
Цей сніг, як сон, прийшов – розтане.
Здимить і
хмару перейде… весна.
Село лежить
в тумані.
Голодний
рік. Голодний день.
Іде – не
йде. Повзе по мертвих,
й хвалити
бога – хоч повзе.
Весняний дух
живий – не спертий
До сонця
зволить все живе
й воно і
молиться, і плаче,
й радіє сонцю
і воді.
Якби він
знав, коли б побачив –
Сини ростуть на лободі.
Сини
Радянської держави!
Та знає
вождь, усе він зна…
У вус
всміхається лукаво:
В Москві
весна. Його весна!
Другий учень.
В селі весна
повзе на ліктях,
Повзе по
мертвих і живих.
В долині
сонце ловлять діти,
Що дзвінко капає із стріх.
Знов ворон каркає біду.
Забрали тих,
хто із комори
Пашню останню
вимітав,
Хто ще
активним був учора, –
Сьогодні ворогом ставав!
Голодний рік. Жорстокий
світе.
Дай хоч надію
для живих.
Весна. І сонце
ловлять діти,
Що дзвінко
скапує із стріх.
4.
Історик (учень)
Це був
не голод, а зумисно підготовлений голодомор.
Розглянемо його причини. На січневому (1933 р.) об’єднаному Пленумі ЦК і
ЦК ВКП(б) Сталін, говорячи про підсумки першої п’ятирічки, заявив: “Ми безперечно
досягли того, що матеріальне становище робітників і селян поліпшується у нас з
року в рік. У цьому році можуть сумніватися хіба що тільки запекли вороги Радянської
влади”.
Після
цього твердження мало хто міг наважитися
висловити іншу точку зору. Але становище
в країні було катастрофічне. Ще в жовтні 1932 р. партійно-державна
верхівка прийняла холоднокровне рішення: вийти з кризи шляхом конфіскації
запасів зерна у хлібовиробній галузі. За кілька місяців надзвичайні комісії
під керівництвом найближчих співробітників генсека – Кагановича, Молотова,
Постишева викачали з селян внутрішні фонди – продовольчий, фуражний, насінний.
Представники місцевої влади організували у селах спеціальні бригади, які
викликали по одному майже всіх селян, вимагали негайно відвезти на станцію мішок
зерна. Відпускали тільки після того, як селянин погоджувався. За нездачу зерна позбавляли волі на 10 років. Це була не хлібоздача, розбій. Деякі
селяни-бідняки накладали на себе руки.
Архівні документи і газети свідчать, що в усіх місцевостях України були
подвірні обшуки з конфіскацією всіх запасів їжі, заготовлених людьми до нового врожаю. Це
було карою за нібито куркульський саботаж хлібозаготівель. Фактично це була
дія, свідомо спрямована на фізичне винищення селянства. Смерть косила людей
аж до літа 1933 р.
На
основі перепису, архівних та зарубіжних відомостей можна припустити, що в нашій
республіці померло від голоду 5,5 – 6
млн. чоловiк. Трагедія українського
народу – наслідок людиноненависницької політики сталінського режиму.
5. Літературознавець
(учень).
Минуле не зникло. Воно поряд з
нами. Біліють біля хат хрести на могилах померлих у 33-у році, згадують старі
люди ті часи, будять нашу пам’ять такі книги як
“Жовтий князь” Василя Барки. Цей роман показав нам історію однієї сем’і, а за нею ми бачимо трагедію всієї України.
За жанром “Жовтий князь” можна
було б назвати сімейною хронікою: у творі розповідається про життя Мирона
Катранника, його матері, дружини, трьох дітей від осені 1932 до жнив 1933
року. Одне слово, йдеться про звичайну хліборобську сім’ю. Яка живе за
давніми і світлими християнськими заповідями в атмосфері теплоти і
сімейної злагоди. Але через нелюдські
обставини ця хроніка перетворюється в
мартиролог. Не тільки Катранники, а й усі чесні роботящі українські селяни
стали мучениками, жертвами переслідування і гоніння.І не можна відтворити
список цих мучеників і святих. Бо їх мільйони.
Василь Барка зумів передати страждання народу. У його творі діти створили свій календар, у якому “…місяці нові…грудень…трупень… січень…
могилень… вересень… розбоєнь, бо грабували всіх. Жовтень – худень. А листопад
– пухлень.. Лютий – людоїдень, березень – пустирень, квітень – чумень…”
Такою була жорстока реальність.
Роман “Жовтий князь” – це книга
пам’яті жертвам голодомору, мільонам
“безневинно убієнних” хліборобів і гнівний осуд тоталітарному режиму,
твір реквієм і твір-застереження.
6. Історик (учень).
Люди вмирали всю
зиму. Але всі документи засвідчують, що масове вимирання села почалося
фактично на початку березня 1933 р.
“Коли
розтанув сніг, почався справжній голод. У людей розпухли обличчя, ноги та
животи. Вони не могли втримати сечі… і тепер усе геть начисто поїли. Ловили
мишей, щурів, горобців, мурашок, земляних хробаків. Мололи кістки на борошно і
робили те саме зі шкірами та підошвами від взуття. Обтинали старі шкури та
хутра, щоб приготувати якусь подобу “локшини”, і варили клей. А коли зазеленіла
трава, почали викопувати коріння, їсти листя та бруньки. Вживали все, що було:
кульбабу, реп’яхи, проліски, іван-чай, амарант та кропиву…” “Липа, Акація, щавель, кропива та інші рослини, які
тепер складали основний “раціон” селянських родин, не мали в собі білків. Слимаків, що трапляються лише в деяких місцевостях, варили, юшку
споживали, а хрящове м’ясо дрібно рубали, переміщували з листям і
їли або радше просіювали”. Це запобігало набряканню тіла та сприяло
виживанню. На Півдні України та на Кубані часом можна було вижити, полюючи на
бабаків та інших малих звірів. В інших місцевостях рятівною була ловля риби.
У другій половині травня смертність настільки
виросла, що колгоспам довелося виділяти спеціальні вози, щоб кожного дня
відвозити мертвих на цвинтар”(тіла кидали до спільної могили без будь-яких церемоній).
7. Історик (учень).
Очевидець згадує: “Голод: яке похмуре слово!
Серце терпне, коли чуєш його. Ті, що ніколи не переживали його, ніколи не
зможуть уявити собі, які страждання спричиняє голод. Немає нічого гіршого для
чоловіка – голови родини – аніж почуття власної безпорадності, що виникає, коли
чуєш жінчині молитви, коли вона не може
знайти їжі для своїх голодних дітей. Немає нічого гіршого для матері, аніж
бачити своїх виснажених, знесилених дітей, які через голод забули, як
посміхатися.
Якби це відбувалося якийсь тиждень чи місяць,
але ж місяцями більшість місцевих родин не мала чого покласти на стіл,
Начисто підмели все, що було в підвалах, жодної курки не лишилося в селі:
навіть бурякове насіння пішло на поживу...
Першими вмирали від голоду чоловіки. Пізніше
діти. І останніми жінки. Але перед тим, як умерти, люди часто втрачали розум і
переставали бути людьми”.
Колишній активіст так коментував ці події: “На
полі бою люди вмирають швидко, вони захищаються, їм допомагає бойове братерство
та почуття обов’язку. Тут я бачив людей, які вмирали самотньо, повільно, розуміючи, що їх принесли
в жертву задля чиїхось корисливих інтересів. Їх упіймали в пастку і залишили
вмирати кожного в своїй хаті, в результаті політичної постанови, яку приймали
десь у далекій столиці за конференційними
та бенкетними столами. Не було навіть утіхи неминучості, яка б полегшила
страждання.
Найжахливіше виглядали малі діти, зі
скелетними кінцівками, що звисали з роздутих животів. Голодування стерло з
їхніх облич будь-які сліди молодості, обернувши їх на вимучених потвор; лише в
їхніх очах теплилися залишки дитинства.
Тим часом на селі “бідні жебрачили в бідних,
виморені голодом просили їжі в таких самих знесилених від голоду”, а ті, що
мали дітей, у тих, що їх не мали.
8. Літературознавець (учень).
Антоніна Листопад
“Великдень-33”
В очах калини – дума невесела,
Ліхтарик слова піднесу до віч –
У чорних рамах – тихі білі села
Берези замість поминальних свіч.
І тіні... тіні... Легіони тіней,
Що хлібця просять, А його нема,
Безумна матір валку перестріне,
Та вимолить крихітку зерна...
Сміється вождь у хаті на
портреті –
До цих
примар, “страшніших від біди”.
Сів на порозі спухлий тридцять третій.
Зі жмутком зеленим лободи.
Весна. Великдень. Янголи зчорнілі.
В саду хрущі над вишнями гудуть.
Нема душі у зболеному тілі –
Подибала в небесну каламуть.
Під церквою, що без хрестів і дзвонів,
І світлий день, що тихо споночів,
Хлоп’ятко кволе на хмільнім
осонні.
Їсть з кулачка прозорого хрущів...
... В очах калини – дума невесела,
Ліхтарик слова піднесу до
віч –
В тернових
вінцях – українські села,
І біль наш – замість поминальних свіч.
Зерно у купах пріло під дощем
Кудись у море, в безвість, за границю,
Щоб насадити скрізь цей наш Едем,
Немов витріскуючи із криниці,
Переливаючись рідким вогнем.
Текло струмками золото пшениці,
Ми тільки бачили той тьмяний
блиск,
На горлі ж ми відчули пальців
стиск.
Тоді дурні Грицьки й Опанаси
Вмирали, як у зливу комарі.
Тоді по селах їлось людське м’ясо
І хліб пекли з розтертої кори,
Дивилися
голодні діти ласо
На спухле тіло мертвої сестри.
Так ми, хоч і покинули печери,
В двадцятім віці стали людожери.
9. Журналісти (учні)
1. “Правда” від 4 і 8 грудня 1932 р. закликала до
рішучої боротьби з “куркулями”, особливо
в Україні; 7 січня 1933 р. газета надрукувала редакційну статтю, у
якій звинувачувала Україну у зриві
державних заготівель зерна, підкреслювалося, що завдяки потуранню
українського партійного керівництва склалося становище, коли “класовий ворог
в Україні організовується”.
2.
Українська преса друкувала одне за одним
повідомлення про страти “куркулів”,
які “систематично крали зерно”. В
Харківській області судами винесено п’ятдесят смертних вироків, в Одеській – три. Переважно
це були справи про крадіжку колгоспного зерна, хоча одне подружжя стратили за
якусь конкретно не визначену крадіжку.
3. Газета “Пролетарська правда” у номері від
22 січня 1939 р. повідомляла про те, що в с. Новоселиця на Житомирщині одного
селянина засудили до розстрілу лише за те, що в нього знайшли 10 кг колосків,
які назбирала в полі його десятирічна донька.
Десять років давали за “крадіжку”
картоплі. Одну жінку відправили на 10 років
до концтабору лише за те, що вона зрізала 100 колосків недостиглої пшениці зі своєї власної
ділянки, після того, як її чоловік помер з голоду. Батька чотирирічної дитини
одержав 10 років за таку саму провину. Іншу жінку ув’язнили на 10 років за те, що вона підібрала десять
цибулин на колгоспному полi.
1. В українській пресі часто можна було
прочитати такі повідомлення: “Пильне око ДПУ виявило та
віддало до суду фашистського
саботажника, який заховав хліб у ямі під
купою конюшини”.
2. Колгоспника колгоспу “Третій вирішальний
рік” у с. Пушкарівці Дніпропетровській області засудили до п’яти років
(очевидно, розглядаючи справу за якимось іншим законом), після того,
як у нього вдома знайшли пляшку, наповнену власним зерном.
Одну
жінку заарештували разом с сином за
спробу зжати трохи свого власного жита. Вона спромоглася втекти із в’язниці,
після чого забрала другого сина, кілька простирадл, сірники та дещо з посуду і
майже півтора місяця ховалася у ближньому лісі, годуючись картоплею та зерном,
які крала уночі на колгоспному полі.
3. Протягом
другої половини року офіційні засоби масової інформації постійно
критикували голів колгоспів та місцевих комуністів. Партийний часопис
“Більшовик України” (1932. №19-20) звинувачував їх у тому, що вони
“приєдналися до куркулів і петлюрівців і стали не борцями, а агентами класового
ворога”. Насправді ж їхня “вина” полягала в тому, що вони видавали селянам
зерно, відповідно до зароблених трудоднів, замість того, щоб здати його державі.
10.
Музична композиція на бандурі „Молитва козака”
11.
Літературознавець (учень-п’ятикласник).
Антоніна Гурака
Біла молитва братика
Маленький братик,
умираючи просив
Бога:
Бозю!
Що там у тебе в руці?!
Дай мені, Бозю, хоч
соломинку...
Щоб не втонути в Голодній
Ріці.
Бачиш, мій Бозю, я – ще
дитинка.
Тож
підрости, хоч би трохи
бодай.
Світу не бачив ще білого, Бозю!
Я – пташенятко, прибите в
дорозі.
Тато і мама – холодні,
мертві,
Бозю, зроби, щоб їсти не
хотілось!
Холодно, Бозю.
Бозю, що там у тебе в руці?
12. Історик (учень).
У селах навесні 1933 року
почалось людоїдство. Зареєстровано в Україні 10
тисяч судів над людоїдами.
Із
спогадів Євгенії Іванівни Аврамович з міста Чернігова. “У 1933 році мене
направили на практику в Ріпкінську лікарню. Завідуючий лікарнею наказав усім,
хто звертається з проханням видати
довідку про смерть родичів, писати в них, що смерть сталося від гострої
серцевої недостатності. Кілька разів за такими довідками в лікарню зверталося багатодітна мати. А
одного разу міліціонер привів до нас дівчину 18-19 років і приніс всі довідки,
які видавалися її матері. З’ясувалося, що ця дівчина та
її мати вбили і з’їли всіх молодших дітей, а потім збожеволіла від голоду дівчина вбила і
матір, а коли її варила, сусіди заявили в міліцію, що з хати чути запах
вареного м’яса”.
13. Вчитель української літератури.
Загупало в двері
прикладом, заграло, зашкрябало в шибку.
-
Ану одчиняй, молодице, чого ти
там криєшся в хаті?
-
Застукало в серці, різнуло: ой
горе! Це ж гості до мене.
Та чим же я буду вітати – іще ж не вварився синочок...
Біжить, одмикає сінешні, гостям уклоняється
низько.
Гостей вона просить – сама ж замикає за ними.
Проходять солдати у хату; один з них писати сідає,
Два інших
стають коло печі, а два при рушницях на дверях.
-
Ну як же живеш, молодице?
Показуй, що вариш-готуєш? –
Стоїть молодиця – ні з місця – і тільки
всміхається чудно.
Горщок витягають із печі, в нім скрючені пальчики
видно.
Знаходять одрізані ноги, реберця, намочені в
цебрі,
І синю головку під ситом, що вже почала протухати.
Стоїть молодиця – ні з місця – і тільки
всміхається
Страшно.
-
Ну як же живеш, молодице? Чого
ти мовчиш, не
Говориш?
-
Отак і живу я... – та й
змовкла. Ой чий же це голос у неї?
-
Хрипкий, а тремтючий, веселий.
– Та так і живу, -
проспівала. –
Хіба ж то йому я не мати? Чи їсти, скажіть, не
хотілось?
Ви хочете їсти? Сідайте. Між вами і я молодая.
Повірите, люде, їй-богу: - отак тільки тут
полоснула –
Затіпалось зразу і стихло. Повірите, люде, –
їй богу...
Отак і живу, – проспівала. – Отак удова молодая,
–
І раптом уся затрусилась, мов щось би вона
пригадала.
Очима так дико по хаті і кинулась вся до синочка.
Голівку вона йому гладить і ротика стулює міцно;
Заплакала б тяжко – не може, лиш б’ється
об піл головою:
-
Синочку, дитя моє любе! Ой що ж
я з тобою зробила! –
Солдати підводять нещасну, її освіжають водою.
А писар все пише, все пише – та
сльози писать заважають.
Павло Тичина.
14. Політологи (учні).
1. На 60-й конференції
Асоціації міжнародного права (Монреаль, Канада, 29 серпня – 4 вересня 1982 р.)
була створена урядова структура – Міжнародна комісія з розслідування голоду на
Україні 1932-1933 рр., до складу якої увійшли представники Великобританії,
Канади, Франції, Аргентини, США, Швеції та Бельгії. Основна мета Комісії визначена вже в назві –
неупереджене дослідження причин, наявності, тривалості, наслідків та
відповідальності за спричинене лихо.
Наведемо основні висновки Комісії.
Так,
голод в Україні в 1932-1933 рр. дійсно був,
його розміри величезні, цей голод був штучним, спричинений він був
існуючим режимом, а тому всю акцію слід розглядати як акт геноциду держави
проти українського народу з усіма витікаючи ми звідси юридичними та політичними
наслідками.
Великий
голод був уже у 1921-1922 рр. У
південних землях України померло понад 1 млн. чоловік. Страшний голод,
досконало і всебічно організований владою (документи щодо цього вже
оприлюднені, згадаймо хоча б “Постанову ЦК ВКП(б) та РНК СРСР про хлібозаготівлі
в Україні, Північному Кавказі та Західній області” від 14 грудня 1932 р.) у
1932-1933 рр., призвів до людських
втрат у кількості від 7,5 до 13 млн. чоловік. Знову голодна мара прийшла
в Україну у 1945-1947 рр., і знову вмирали люди, вимирали цілі села і округи. Загалом, лише під час голодомору 1932-33 рр.
людські втрати українського народу
перевершили жертви, яких він зазнав під час обох світових воєн – першої
(1914-1918) та другої ( 1939- 1945 ). Ось яка ціна життю в тоталітарній державі...
2. Щоб гарантувати неупередженість та незалежність
комісії, було визнано за необхідне також надати Радянському Союзу можливість
брати участь у слуханні. Листом від 13 лютого 1988 року виконавчий голова
Комісії запросив голову ради Міністрів СРСР пана Миколу Рижкова сприяти направленню
на її засідання відповідних державних службовців, осіб та групи осіб з СРСР. В інтересах
дотримання історичної правди
Комісія дала запит також на дозвіл щодо доступу до певних архівів та публічних
матеріалів в СРСР. Безпосередньо від Рижкова відповідь так і не надійшла.
15. Історики (учні).
1. Народ перестраждав, стерпів люту наругу своїх катів, але в його пам’яті
живе й нині прокляття тим, хто збиткувався над його долею і життям. Ще й
досі у сни селян приходять ці похмурі тіні, ще й досі кровоточать роз’ятрені
серця, болить душа, що звідала горе до краю.
Не всі очевидці голодомору мають сміливість і силу оповісти й сьогодні правду. А треба розповідати, щоб ми знали!
Щоб більше таке не повторилося. Як ніде, може стогне від трупів українська
земля. Від кісток, похованих без трун, у спільних могилах. Від зойків
закопаних напівживих. Жоден убивця не
повинен знайти місця ні на цьому світі, ні на тому.
2.
Нещодавно поблизу Лубен вивершували українці Курган Скорботи, на вічну пам’ять землякам своїм, які
залишили життя земне у пекельних муках.
3. Не було на тому
полі ні пишних промов, ні гучних музик, ні кварти з горілкою. А була тільки
вода та хліб, який люди принесли із собою. Та жменьку землі кожен затис у руці.
Не було на тому полі
піднятих знамен біля кургану, бо убієнні не полягли у борні, а знищені страшним голодомором
1932-1933 років. Не було на тому полі жодного підневільного. Кожен прийшов за
покликом землі-матері, яка сховала чи батька, чи то сестру, чи ще кого з рідних
прибулого.
Стоїть Гора Зажури неподалік Лубен. А на ній
Хрест здійнявся – символ розп’яття українського
народу. Височезний Хрест. Здається, дістає неба, вічності і Бога.
16. Показ комп’ютерної презентації „Пам’яті жертв Голодомору”.
17. Літературознавці (учні).
Дмитро
Павличко
Панихида
за померлими з голоду
І
Відкрийтесь, небеса!
Зійдить на землю
Всі українські села,
присілки та хутори,
Повстаньте всі ті, кому
сказали: вмри!
Засяйте над планетою,
невинні душі!
Зійдіть на води й суші,
Збудуйте пам’яті
невгасний собор!
Це двадцять другий рік.
Це тридцять другий рік
Це тридцять третій рік.
Це сорок шостий рік.
Голодомор. Голодомор.
Голодомор.
ІІ
Благословенний труд
Для щастя і добра –
Хліботворящий люд
На берегах Дніпра.
Це ми, о Господи,
Твої плугатирі,
Орали, сіяли,
Молились на зорі.
Немов
своє дитя,
Ми
пестили ріллю,
Кохали
ми життя,
Вклонялись
мозолю.
Вдихали
чорнозем,
Вгорталися
в лани,
Не
знали, що помрем
З
наказу сатани.
ІІІ
Ідуть.
Ідуть людомори
У
червоних прапорах,
Забирають із
комори
Порох,
зниділий на прах,
Вимітають пил зі скрині,
Зерен запашні сліди,
Залишають Україні
Хліб з кропиви й лободи.
Світ виносять із халупи,
Що віками там горів,
І складають поміж трупи
Недовмерлих матерів.
Ідуть. Ідуть без осмути,
Борошно везуть, вочу.
І співають, щоб не чути
З ями стогону й плачу.
Скачати: «Зажур гора»
Немає коментарів:
Дописати коментар