середа, 29 квітня 2020 р.

Конспект уроку-тренінгу в 5 класі "З добром у серці"


Урок-тренінг
«З добром у серці»

Форма проведення : тренінг
Клас: 5
Мета:
1.     З’ясувати поняття «добра», ознайомити учнів із традиціями доброчинності.
2.     Розвивати вміння аналізувати, давати оцінку, вибирати правильну позицію.
3.     Розвивати почуття доброзичливості, співпереживання.                                                                                                                                                                        
4.     Формувати в учнів ціннісні (гуманістичні, громадські, духовні).
5.     Сприяти створенню добрих стосунків у колективі.

Форми і методи роботи: розповідь, дискусія, робота в групах, «мозковий штурм».

Хід тренінгу:
І. Вступна частина. Вправи «Знайомство», «Асоціації»
ІІ. Основна частина. Вправи «Правила доброти», «Послухай своє серце», «Павутинка добра», «Магічна свічка».
ІІІ. Підсумок. Рефлексія. Вправа «Обери позицію».

Тривалість тренінгу: 45 хвилин.
Епіграфи тренінгу: 
·        «Найпрекрасніші обличчя сяють добротою.
  Найпрекрасніші руки роблять благородні справи.
  Найпрекрасніші ноги швидко мчать на допомогу нужденним»
  Мак-Гуфі
·        «Ухиляйся від злого та добре чини, та й навіки живи!»
Книга Псалмів 36:27
·        Перед великим розумом я схиляю голову, перед великим серцем я стаю на коліна.
Гете
Хід тренінгу
І. Вступна частина
Слово вчителя: Доброго дня! Я рада вітати Вас на нашому тренінгу.
Скажіть, чи хотіли б ви мати силу, щоб змінювати настрій людей або змусити їх думати про себе краще?
Таку силу ви вже маєте й можете скористатися нею, коли забажаєте. Це доброта. Добрі вчинки, які говорять про те, що ви піклуєтеся про людину, можуть змінити її поведінку.
Видатний  педагог Василь Олександрович Сухомлинський свого часу писав:
Сказав мудрець:
"Живи, добро звершай,
Та нагород не вимагай!
Лиш у добро і вишу правду віра
Людину відрізня від мавпи й звіра
Хай оживає істина свята -
Людина починається з добра!


Отже, сьогодні ми з Вами спробуємо зрозуміти поняття «добра», добрих вчинків.
Вправа «Знайомство». А зараз я пропоную по черзі сказати своє ім’я і назвати добру справу, яку ви зробили нещодавно. ( н-д : Я – Вікторія, допомогла старенькій бабусі;   Я – Олександр, посадив дерево  і т.д.)
Вправа «Асоціації». Що ж таке добро? Пропоную Вам згадати слова, які асоціюються зі словом «ДОБРО». (На дошці записується вертикально слово «добро», а потім дописуються горизонтально слова, названі учнями. Для підказки використовуються картинки з презентації). Наприклад:

м
и
л
о
с
е
р
Д
я


в
о
л
О
н
т
е
р


л
ю
Б
о
в


Р
а
д
і
с
т
ь

с
О
в
і
с
т
ь

ІІ. Основна частина.
Вчитель. Згадаймо слова і вислови, в яких є слово «добро» і які ніколи не зникають з мовного вжитку. («Доброго дня», «Добраніч», «На все добре», «Добробут»).
Продовжити нашу розмову я хочу легендою «Все в твоїх руках».
Колись давно на півдні Африки жив розумний, але дуже пихатий вождь. Увесь день його складався з примірянь вишуканого вбрання та розмов із підданими про свій розум. Так минали дні за днями, роки за роками… Аж ось прокотилася країною  чутка, що в пустелі зявився  мудрець. Дуже розлютився вождь: як можна називати якогось там старця найрозумнішою людиною в світі! Але нікому свого обурення не показав, а запросив мудреця до себе…
І ось настав день зустрічі. Зібралось усе племя, щоб послухати найрозумніших  людей у світі. Вождь сидів на високому троні й тримав у руках  за спиною метелика. До нього підійшов невеличкий худорлявий чоловік, привітався й сказав, що готовий відповісти на будь-яке запитання. І тоді, недобре посміхаючись, вождь сказав: „Скажи-но мені, що я тримаю в руках, живе чи мертве?” Мудрець трохи подумав, усміхнувся й відповів: „Усе в твоїх руках”.
Ми постійно, щохвилини, щосекунди, щодня робимо вибір. Вибір між добром і злом. І не потрібно думати, що між ними немає межі. Є, і дуже чітка. Це  наш вибір –  зробити добо чи зло.
Вправа «Правила доброти». А зараз пропоную виконати  вправу в групах. Ваше завдання: на пелюстках написати правила доброти та прикріпити їх на дошку, щоб утворилася квітка.
Правила доброти:
·        Допомагай слабким, маленьким, хворим
·        Жалій інших
·        Не заздри
·        Бережи природу та охороняй її
·        Шануй працю інших людей
·        Допомагай у біді
·        Прощай помилки
·        Не будь жадібним
·        Люби своїх близьких
Вчитель. Отже, в основі всіх наших добрих почуттів, слів і вчинків лежить поняття добра. А щоб добра у світі стало більше, нам самим потрібно бути добрими – говорити хороші слова, добре ставитися  до інших, робити добрі справи.
            Вправа «Послухай своє серце». Сьогодні у нас заняття особливе тому, що воно має торкнутися не тільки розуму, але і серця. Зачепити струну кожного сердечка, щоб заговорила душа. Покладіть долоньку на груди і послухайте своє сердечко. Я гадаю, воно допоможе вам дати відповідь на запитання: «Що саме для вас означає слово «Добро»? (Діти передають по колу макет серця і говорять: «Добро – це …»
         Вправа «Павутинка доброти». Діти стають в коло. А зараз пригадайте, хто з нашого класу і яке добро вам зробив. Ви будете передавати клубочок з нитками тому, хто зробив вам добро, тримаючи нитку в руках, тим самим плести павутинку доброти.
Вчитель. Нещодавно я переглянула американський кінофільм «Заплати іншому», в якому маленький хлопчик хоче змінити світ. Він приходить до висновку, що це можна зробити за допомогою  своєрідної «піраміди»: зробити незнайомій людині добру справу, а розплатитися вона повинна добрим вчинком з трьома іншими людьми, кожна з яких в свою чергу, зробить добро ще трьом.
Уявіть лише, ви робите добру справу комусь і просите його чи її віддячити не вам, а трьом іншим людям, які в свою чергу віддячують ще трьом і так далі, розповсюджуючи добро та тепло.
Пропоную Вам вже сьогодні подумати про ту добру справу, яку Ви особисто можете зробити незнайомій людині, не чекаючи подяки натомість. Можливо і та людина зробить добрий вчинок іншій і цей ланцюг доброти буде тривати.
Пам’ятайте важливу життєву таємницю: людина, яка робить добро, є такою ж щасливою, як і та, кому  вона його зробила. Кожен із вас повинен зайняти таку  життєву позицію, яка б приносила корись не тільки собі, а й людям.
Вправа «Магічна свічка». У народі кажуть: «Добро творить дива». Запалимо свічку і уявимо, що вона магічна, і відтепер всі, хто візьме її в рукиперетвориться на чарівника. Щоб ви зробили, ставши чарівником? Почніть так: Якби я став чарівником, я б…

ІІІ. Підсумок. Рефлексія.
Вправа «Обери позицію». Діти, сьогодні ви дізналися, що означає бути добрим і милосердним. Пропоную вам пограти в гру. Якщо те, що я буду казати, добра людина повинна робити – ви піднімаєте біле сердечко, якщо ні – червоне.
·        Захищати слабкого
·        Насміхатися з чужого горя
·        Допомагати батькам, друзям
·        Хвалитися, якщо зробив добру справу
·        Робити добрі справи і не хизуватися
·        Берегти природу
·        Ображати тварин

Вчитель. І на завершення ми підготували для кожного класу «Карту добрих справ».
Дякую за активну, ефективну роботу, зацікавленість у сьогоднішньому тренінгу. Пам’ятайте: добро починається з кожного із Вас. Тож будьмо доброзичливими, добрими та уважними у ставленні одне до одного!

Немає коментарів:

Дописати коментар