Урок-тренінг
«З добром у
серці»
Форма проведення : тренінг
Клас: 5
Мета:
1. З’ясувати поняття
«добра», ознайомити учнів із традиціями доброчинності.
2. Розвивати вміння
аналізувати, давати оцінку, вибирати правильну позицію.
3. Розвивати почуття
доброзичливості, співпереживання.
4. Формувати в учнів
ціннісні (гуманістичні, громадські, духовні).
5. Сприяти створенню добрих
стосунків у колективі.
Форми і методи роботи: розповідь, дискусія, робота
в групах, «мозковий штурм».
Хід тренінгу:
І. Вступна частина. Вправи «Знайомство», «Асоціації»
ІІ. Основна частина. Вправи «Правила доброти», «Послухай своє серце»,
«Павутинка добра», «Магічна свічка».
ІІІ. Підсумок. Рефлексія. Вправа «Обери позицію».
Тривалість тренінгу: 45 хвилин.
Епіграфи тренінгу:
·
«Найпрекрасніші обличчя сяють добротою.
Найпрекрасніші руки роблять благородні справи.
Найпрекрасніші ноги швидко мчать на допомогу нужденним»
Мак-Гуфі
·
«Ухиляйся від злого та добре чини, та й навіки живи!»
Книга Псалмів 36:27
·
Перед великим розумом я схиляю голову, перед великим
серцем я стаю на коліна.
Гете
Хід
тренінгу
І. Вступна частина
Слово
вчителя: Доброго дня! Я рада вітати Вас на
нашому тренінгу.
Скажіть, чи хотіли б ви мати
силу, щоб змінювати настрій людей або змусити їх думати про себе краще?
Таку силу ви вже маєте й можете
скористатися нею, коли забажаєте. Це доброта. Добрі вчинки, які говорять про
те, що ви піклуєтеся про людину, можуть змінити її поведінку.
Видатний педагог Василь Олександрович Сухомлинський
свого часу писав:
Сказав мудрець:
"Живи, добро звершай,
Та нагород не вимагай!
Лиш у добро і вишу правду віра
Людину відрізня від мавпи й звіра
Хай оживає істина свята -
Людина починається з добра!
Отже, сьогодні ми з Вами
спробуємо зрозуміти поняття «добра», добрих вчинків.
Вправа «Знайомство». А зараз я пропоную по черзі сказати
своє ім’я і назвати добру справу, яку ви зробили нещодавно. ( н-д : Я – Вікторія, допомогла старенькій
бабусі; Я – Олександр, посадив
дерево і т.д.)
Вправа «Асоціації». Що ж таке добро? Пропоную Вам
згадати слова, які асоціюються зі словом «ДОБРО». (На дошці записується вертикально слово «добро», а потім дописуються
горизонтально слова, названі учнями. Для підказки використовуються картинки з
презентації). Наприклад:
м
|
и
|
л
|
о
|
с
|
е
|
р
|
Д
|
я
|
|||||
в
|
о
|
л
|
О
|
н
|
т
|
е
|
р
|
||||||
л
|
ю
|
Б
|
о
|
в
|
|||||||||
Р
|
а
|
д
|
і
|
с
|
т
|
ь
|
|||||||
с
|
О
|
в
|
і
|
с
|
т
|
ь
|
ІІ. Основна частина.
Вчитель. Згадаймо слова і вислови,
в яких є слово «добро» і які ніколи не зникають з мовного вжитку. («Доброго дня»,
«Добраніч», «На все добре», «Добробут»).
Продовжити нашу розмову я хочу легендою «Все в твоїх руках».
Колись давно
на півдні Африки жив розумний, але дуже пихатий вождь. Увесь день його
складався з примірянь вишуканого вбрання та розмов із підданими про свій розум.
Так минали дні за днями, роки за роками… Аж ось прокотилася країною чутка, що в пустелі з’явився мудрець.
Дуже розлютився вождь: як можна називати якогось там старця найрозумнішою
людиною в світі! Але нікому свого обурення не показав, а запросив мудреця до
себе…
І ось
настав день зустрічі. Зібралось усе плем’я, щоб
послухати найрозумніших людей у світі. Вождь
сидів на високому троні й тримав у руках
за спиною метелика. До нього підійшов невеличкий худорлявий чоловік, привітався й сказав, що готовий відповісти на будь-яке
запитання. І тоді, недобре посміхаючись, вождь сказав: „Скажи-но мені, що я
тримаю в руках, живе чи мертве?” Мудрець
трохи подумав, усміхнувся й відповів: „Усе
в твоїх руках”.
Ми постійно, щохвилини, щосекунди, щодня робимо
вибір. Вибір між добром і злом. І не потрібно думати, що між ними немає межі.
Є, і дуже чітка. Це наш вибір – зробити добо чи зло.
Вправа «Правила
доброти». А зараз пропоную виконати вправу в
групах. Ваше завдання: на пелюстках написати правила доброти та прикріпити їх
на дошку, щоб утворилася квітка.
Правила доброти:
·
Допомагай слабким, маленьким, хворим
·
Жалій інших
·
Не заздри
·
Бережи природу та охороняй її
·
Шануй працю інших людей
·
Допомагай у біді
·
Прощай помилки
·
Не будь жадібним
·
Люби своїх близьких
Вчитель. Отже, в основі всіх
наших добрих почуттів, слів і вчинків лежить поняття добра. А щоб добра у світі
стало більше, нам самим потрібно бути добрими – говорити хороші слова, добре
ставитися до інших, робити добрі справи.
Вправа «Послухай своє
серце». Сьогодні у нас заняття
особливе тому, що воно має торкнутися не тільки розуму, але і серця. Зачепити струну кожного сердечка, щоб заговорила душа. Покладіть долоньку на груди і послухайте
своє сердечко. Я гадаю, воно допоможе вам дати відповідь на
запитання: «Що саме для вас означає
слово «Добро»? (Діти передають по колу макет серця і
говорять: «Добро – це …»
Вправа «Павутинка доброти». Діти стають в коло. А зараз пригадайте, хто з нашого класу і яке
добро вам зробив. Ви будете передавати клубочок з нитками тому, хто зробив вам добро, тримаючи нитку в руках, тим самим
плести павутинку доброти.
Вчитель. Нещодавно я переглянула
американський кінофільм «Заплати іншому», в якому маленький хлопчик хоче
змінити світ. Він приходить до висновку, що це можна зробити за допомогою своєрідної «піраміди»: зробити незнайомій
людині добру справу, а розплатитися вона повинна добрим вчинком з трьома іншими
людьми, кожна з яких в свою чергу, зробить добро ще трьом.
Уявіть лише, ви робите добру справу комусь і
просите його чи її віддячити не вам, а трьом іншим людям, які в свою чергу
віддячують ще трьом і так далі, розповсюджуючи добро та тепло.
Пропоную Вам вже сьогодні подумати про ту добру
справу, яку Ви особисто можете зробити незнайомій людині, не чекаючи подяки
натомість. Можливо і та людина зробить добрий вчинок іншій і цей ланцюг доброти
буде тривати.
Пам’ятайте важливу життєву таємницю:
людина, яка робить добро, є такою ж щасливою, як і та, кому вона його зробила. Кожен із вас повинен
зайняти таку життєву позицію, яка б
приносила корись не тільки собі, а й людям.
Вправа
«Магічна свічка». У народі кажуть: «Добро творить дива». Запалимо свічку і уявимо, що вона магічна, і відтепер всі, хто візьме її в руки – перетвориться на
чарівника. Щоб ви зробили, ставши чарівником? Почніть так: Якби я став чарівником, я б…
ІІІ. Підсумок. Рефлексія.
Вправа «Обери позицію». Діти, сьогодні ви дізналися,
що означає бути добрим і милосердним. Пропоную вам пограти в гру. Якщо те,
що я буду казати, добра людина повинна робити – ви піднімаєте
біле сердечко,
якщо ні – червоне.
·
Захищати
слабкого
·
Насміхатися
з чужого горя
·
Допомагати
батькам, друзям
·
Хвалитися,
якщо зробив добру справу
·
Робити
добрі справи і не хизуватися
·
Берегти
природу
·
Ображати
тварин
Вчитель. І на завершення ми
підготували для кожного класу «Карту добрих справ».
Дякую за активну, ефективну роботу, зацікавленість
у сьогоднішньому тренінгу. Пам’ятайте: добро
починається з кожного із Вас. Тож будьмо доброзичливими, добрими та уважними у
ставленні одне до одного!
Немає коментарів:
Дописати коментар